Uitnodiging voor een agora zondag 16 februari na de viering

Filosofenfontein zondag 16 februari 2025: agoragesprek aansluitend bij de viering

 

“Het net was leeg”.

In de homilie van zondag 9 februari ging Marcel vanuit twee bijbelse roepingsverhalen dieper  in op de ervaring van Petrus die ondanks een nacht zwoegen op het meer met lege netten thuis  kwam.   Marcel voelt zich solidair met Petrus in de eigen ervaring dat hij/wij er niet in slagen om de inspiratie die we in ons gelovig-zijn vinden, over te dragen op mensen rondom.    Er zijn binnen de kerk zeker pogingen geweest om geloof en wereld met elkaar te verbinden  maar ook nu blijven de netten leeg. 

Allerlei sociologische evoluties en binnenkerkelijke praktijken maken deels inzichtelijk waarom onze boodschap niet aanslaat.   Die verklaringen blijven echter aan de oppervlakte als  we niet op een diepere laag aan zelfonderzoek doen.  In zijn homilie zegt Marcel daarover:   

"In het verhaal adviseert Jezus om naar het diepe te gaan. Moet ik ook dat  symbolisch 

begrijpen? Toegepast op onze tijd: miste heel die grote poging tot vernieuwing diepgang? Of 

was ze te intellectualistisch, te elitair? Begrijp me goed: ik wil geen goedkope troost krijgen 

of een snel antwoord.”

En wat verder stelt hij: 

 “Het gaat mij daarbij niet om de discussie progressief-conservatief, 

horizontaal of verticaal, het gaat om de vraag of ons geloof diepgang heeft, of het 

levensnoodzakelijk voor je is. Hoe kunnen we terug door mensen aangesproken worden zoals 

de eerste christenen die genoemd werden: ‘die van de Weg’."

We nodigen iedereen van harte uit voor een gesprek hierover  in de kapel op zondag 16 februari aansluitend bij de viering.  Vertrekpunt is de viering van Marcel en de vragen die hij daarbij stelt. Je vindt ze op de website van Filosofenfontein (www.filosofenfontein.be): klik op de openingspagina achtereenvolgens op het item “In de kijker” en “Recente zondagsvieringen”.  Ook als je op 9 februari niet in de viering was ben je heel welkom!

Annette Houbar

Pater Marcel

Geef een commentaar op dit artikel.

  • Ik kon er vorige zondag niet bij zijn (wegens familiefeest) en zal er ook de volgende 2 zondagen niet bij zijn wegens vakantie, heel spijtig!
    Ik ben heel blij met dit initiatief. Ik heb vorige zondag de tekst van Marcel van thuis uit gelezen tijdens de viering en werd overvallen met een leegte. Is en blijft ons net leeg? Hebben inspanningen tot verbreding en vernieuwing zoals Space for Grace dan geen effect gehad, of enkel tijdelijk? Loopt ook Filosofenfontein leeg? Laten we het net leeg zijn? Mijn dochter zat naast mij en we begonnen hierover een agoragesprek. Zij ziet ons christelijk geloof als een enge weg, met opgelegde voorschriften, ons opgedrongen als de beste weg en superieur aan andere wegen (godsdiensten) om tot geloof te komen. Voor haar zijn er veel wegen om tot geloof te komen, evenwaardig, en ze vergeleek het met een groot plein waar alle mensen vanuit hun geloofsvisie samenkomen en met elkaar verbonden zijn, een verbondenheid die ons ook overstijgt, ongeacht de godsdienst die je beleeft.
    Vragend naar een plaats waar existentiele vragen aan bod komen, verwijst ze naar bijeenkomsten met bepaalde vrienden, leeftijdsgenoten, waar getuigenissen en antwoorden gedeeld worden. Meditatie, innerlijke reflectie, om te komen tot het mysterie van het leven, zijn belangrijk waarbij vooral ademsessies, mindfulness, yoga, ...die weg naar binnen faciliteren.
    Plots rinkelde de bel: de kleinzonen kwamen er aan, gedaan met de agora ... terug de dagelijkse realiteit induiken!
  • Goede vrienden van de gemeenschap van Filosofenfontein,

    De homilie van Marcel op 9 februari over Lc. 5, 1-11 heeft mij ook getroffen, maar die kan ik zeer goed bijtreden.
    Ik zal op zondag 16/02 aan de viering deelnemen, maar kan (als vrijwilliger in Dijlehof) niet blijven voor de Agora. 
    In mijn boek, getiteld 'SPIRITUELE PARELS' staat mijn homilie over Lc. 5, 1-11: Gooi uw netten uit voor de vangst.
    Daarin staat het onder de titel: Roeping van de mens om volgeling van Jezus te worden.
    Ik bezorg hieronder die homilie en verwijs voor de Agora vooral naar wat in 't rood gezet is.

    De roeping van de mens om volgeling van Jezus te worden is een complex gebeuren. Het wordt in de H. Schrift op drie elkaar aanvullende manieren beschreven: 1) door Johannes (Joh. 1, 35-42); 2) door Marcus (Mc. 1, 16-20) en Matteüs (Mt. 4, 18-22); 3) door Lucas (Lc. 5, 1-11).
     
    Johannes verstaan we het best; want hij legt het initiatief bij de leerlingen. Die horen over Jezus praten door anderen, onder meer door Johannes de Doper, en ze worden nieuwsgierig. Ze gaan Jezus achterna. Jezus keert Zich om en vraagt hen wat ze willen. Zij zeggen dat ze willen ‘zien waar Hij woont’. Zijn antwoord is: ‘Gaat mee om het te zien’. Daarop gingen ze mee. Bij deze evangelist is de volgeling van Jezus uiteindelijk iemand die Jezus gezien heeft. En dan wel ‘zien’ in de volle betekenis van het woord.: constateren, maar misschien ook ‘inzien’.
     
    De evangelisten Marcus en Matteüs daarentegen leggen het initiatief bij Jezus. Hij roept de mens met een sterk uitnodigend woord: ‘Komt, volgt Mij’. Zijn belofte dat Hij van hen andere mensen zal maken, vissers weliswaar, maar ‘vissers van mensen’, volstaat om de leerlingen in beweging te zetten. 
     
    Lucas staat zowat tussen Johannes en de twee overige evangelisten in. Hij voert in zijn verhaal namelijk de wonderbare visvangst in, die Johannes veel later plaatst. Daardoor bereikt hij twee gevolgen.
    Ten eerste: tegenover Marcus en Matteüs toont hij dat de roeping niet enkel steunt op een sterk uitnodigend woord van Jezus, maar dat er een ervaring van Jezus’ kracht – hier gesymboliseerd door de wonderbare visvangst – is aan voorafgegaan. Zij hebben ‘iets gezien’ net zoals de leerlingen bij Johannes. 
    Ten tweede: tegenover Johannes associeert Hij hen met Zijn werk om het Rijk Gods te vestigen door van hen ‘vissers van mensen’ te maken.
     
    Wat leert ons deze benadering van de vier evangelisten? Dat de werkelijkheid van de roeping van de mens om volgeling van Jezus te worden zo rijk is dat die onmogelijk in één verhaal te vatten is. We hebben nood aan een veelzijdige belichting. De evangelisten delen immers geen naakte feiten mee, maar interpretaties van een reëel gebeuren. Het enige waar we zeker van zijn is dat de leerlingen vissers waren en dat zij - onder indruk van Jezus - Hem zijn gevolgd en alles hebben achtergelaten. Al het overige is al theologische duiding. 
     
    Wat heeft dat nu allemaal voor ons leven te betekenen? Wel, deze verhalen herinneren er ons aan dat de ontmoeting met Jezus gebeurt door bemiddeling van anderen, door woorden en voorbeelden van leven van anderen. Wanneer wij op aanwijzing van anderen Jezus ontdekken, dan spreekt Hij ons aan met een sterk uitnodigend woord: ‘Kom en volg Mij’ en belooft Hij ons een nieuw bestaan. Wij worden ‘geroepen om volgeling van Jezus te worden’.
    Wat waar is geweest voor ons, is het ook voor de nieuwe generaties na ons. Indien wij willen dat ze ons geloof in Jezus delen, moeten wij in woord en daad naar Hem verwijzen. ‘Woorden wekken, voorbeelden trekken’! Eens ze Hem echt ontmoet hebben, gebeurt de roeping tussen Hem en de individuele gelovige. Maar het is uitermate belangrijk dat Hij getoond wordt, zodanig dat het verlangen om Hem te leren kennen opgewekt wordt. Het levend getuigenis van een geëngageerde volgeling van Jezus kan aanstekelijk en uitnodigend werken. 
     
    Hoe komt het dat wij zo zeer aarzelen om over Jezus te spreken? Ik denk dat onze aarzeling verband houdt met onze onzekerheid over wat we over Hem kunnen zeggen. Onze leerstellige onzekerheid is groot. 

    Nochtans bieden de evangelies ons heel wat materiaal: zij bevatten de leer van Jezus en Zijn parabels en dat volstaat reeds om een beeld te hebben van een uitzonderlijk mens, met een grote aantrekkingskracht. Misschien geraken we niet verder dan deze stap. Dat is al goed en kan dienen om Hem in het licht te plaatsen. Zo leert u Hem kennen, nog onvolledig, maar toch echt.

    Maar er is een tweede stap mogelijk. Ik verwijs naar volgende zin uit de behandelde evangelieperikoop van Lucas: ‘Vaar nu naar het diepe en gooi uw netten uit voor de vangst’ (Lc. 5, 4). Zoek diepte en spiritualiteit op via godsdienstige lectuur, meditatie, retraite, geestelijke begeleiding, liturgische vieringen, gebed, naastenliefde. Zoek naar de diepe zin van het leven. Zoek naar de volheid van het christelijk geloof. Zoek naar de bron, naar God. ‘Vaar nu naar het diepe en gooi uw netten uit voor de vangst’.

    Moge het antwoord van elk van ons aan Jezus zoals dat van Simon Petrus zijn: ‘Meester, op Uw woord zal ik de netten uitgooien’ (Lc. 5, 5).

    Mark Cornelis
     

Geef een commentaar in

Als antwoord op Some User

Contactinformatie

©2005-2024 Filosofenfontein

✉️   info@filosofenfontein.be

Ondernemingsnummer: 0775.603.387

Bankgegevens:"FIFO Heverlee" 

KBC: BE11 7340 3906 5848

Volg ons op Sociale media

QR Code

Door je camera op deze code te houden krijg je het adres van deze website op je smartphone of tablet. Dan kan je de hele website bekijken.