06 juni 2021: 10e zondag door het jaar (2021)
Sacramentsdag (Mc.
14,12-16.22-26)
Geert
Craps
Lied/Muziek:
G.F. Händel "Eternal Source of Light Divine" uit
Birthday Ode for Queen Anne.
Inleiding
Ik zag onlangs een korte reportage over
een groep jonge mannen die zich bekommerden om
de zeehondenpups op een strand. De jongens zaten
de pups achterna die nylon vissersnetten of
lijnen om zich heen gewikkeld hadden. Met een
paar snelle bewegingen vingen ze een pup,
knipten de netten of nylonlijnen los en lieten
de pup weer vrij. Ik weet nog goed dat ik me
toen de bedenking maakte: 'dit is een druppel op
een gloeiende plaat. Als je de intensieve
visserij zou aanpakken en het afvalprobleem in
de oceanen, zou dit niet nodig zijn'. Maar toch:
het eenvoudige gebaar van die jonge mensen voor
één enkele kleine zeehondenpup raakte me.
Een
jaar geleden hield de Belgische danseres en
choreografe Anne-Theresa de Keersmaeker een
lezing voor het College de France over een van
haar dansproducties. Aan het einde van haar
lezing citeerde ze de woorden van de beeldhouwer
Brancusi over zijn eigen werk, en verbond die
ook met haar dans. Het citaat van Brancusi was
het volgende:
"La
simplicité n'est pas un but dans l'art, mais
on arrive a la simplicité malgré soi en
s'approchant du sens réel des choses. La
simplicité, c'est la complexité elle-même, et
il faut se nourrir de son essence pour
connaïtre sa valeur. La simplicité est la
complexité resolue."
Vervolgens
toonde ze het einde van de voorstelling die ze
besprak, waarbij de dansers in een lange sliert
van het podium afliepen, en ze liet die beelden
volgen door de opname van een immense troep
spreeuwen, die een avondlijke vlucht maakten en
prachtige figuren in de lucht vormden. De
parallel was duidelijk en krachtig, de complexe
combinatie van eenvoudige bewegingen geven een
overweldigend eenduidig effect.
Eenvoud.
Simpelheid. Ik denk soms dat dat iets is waar we
op bepaalde momenten wel behoefte aan hebben.
Het leven is complex genoeg, moeilijke situaties
kunnen ons doen zuchten: kan het niet wat
eenvoudiger? En zoals uit mijn twee verhalen
blijkt, kan eenvoud veel betekenissen hebben:
kleine gebaren zijn eenvoudig, maar ze kunnen
een groot verschil maken. De eenvoud van een
kunstwerk of een beweging is echter vaak ook de
synthese van een heel complexe realiteit, die
uit vele elementen bestaat, en in de ogen van de
toeschouwer plots synthetiseren tot een idee,
waardoor de complexiteit eenvoudig vatbaar
wordt.
Een
aantal van u zullen nu denken dat ze per ongeluk
in een college metafysica beland zijn, maar hou
nog even vol!. Ik wil op deze Sacramentsdag het
idee verkennen dat het sacrament van de
eucharistie ook zoiets is: simpel, maar wel de
absolute kern van een complexe realiteit die ons
geloof is.
Lied: Gezegend deze
dag (I, 2)
Openingsgebed
Gij die niemand naar de ogen ziet,
die door geen geld, geen offers om te kopen zijt
en die U door geen lied misleiden laat,
maar die ons ziet zoals wij zijn.
Die ons gebiedt en smeekt
van U te zijn, Uw beeltenis, Uw mens,
Uw rechterhand die doet wat moet gedaan,
die ons gebied en smeekt
de vreemdeling te geven brood en kleding.
Die hoopt dat wij met onverhuld gelaat
uw licht weerkaatsen,
die ons tot een spiegel slijpt
waarin uw toekomst zichtbaar wordt.
Gij die ons hebt gezocht
toen wij niet naar U zochten
die nog dagelijks uw afkeer overwint,
uw woede temt, uw trots aflegt
uw hart tot mededogen buigt.
U omkeert naar ons toe.
Gij die ons met uw ogen vangt,
gij die ons vraagt:
wie ben je ? wil je ? kom dan.....
(Huub Oosterhuis,
Kom Bevrijden, p. 51)
Lezing: Ex. 24,3-8
Mozes
maakte het volk bekend met alle geboden en
regels die de HEER had gegeven, en het volk
verklaarde eenstemmig dat het zich zou houden
aan alles wat de HEER geboden had. Hierna
schreef Mozes alles op wat de HEER had gezegd.
De volgende morgen bouwde hij aan de voet van
de berg een altaar en richtte hij twaalf
gedenkstenen op, voor elk van de twaalf
stammen van Israël één. Hij droeg een aantal
jonge Israëlieten op om de HEER brandoffers te
brengen en stieren te slachten voor een
vredeoffer. Mozes nam de helft van het bloed
en deed dat in schalen, de andere helft goot
hij tegen het altaar. Vervolgens nam hij het
boek van het verbond en las dit aan het volk
voor, en zij zeiden: 'Alles wat de HEER gezegd
heeft zullen we ter harte nemen. 'Toen nam
Mozes het bloed en besprenkelde daarmee het
volk. 'Met dit bloed, 'zei hij, 'wordt het
verbond bekrachtigd dat de HEER met u heeft
gesloten door u al deze geboden te geven.'
Evangelie: Mc.
14,12-16.22-26
Op de
eerste dag van het ongedesemde brood, de dag
waarop men het paaslam slacht, zeiden zijn
leerlingen tot Jezus: “Waar wilt Gij dat wij
voorbereidselen gaan treffen zodat Gij het
paasmaal kunt houden?” Hij zond daarop twee
van zijn leerlingen uit met de opdracht: “Gaat
naar de stad en daar zult ge een man
tegenkomen die een kruik draagt; volgt hem en
zegt aan de eigenaar van het huis waar hij
binnengaat: De Meester laat vragen: Waar is de
zaal voor Mij, waar Ik met mijn leerlingen het
paasmaal kan houden? Hij zal u dan een grote
bovenzaal laten zien met rustbedden en van al
het nodige voorzien; maakt daar alles voor ons
klaar.” De leerlingen vertrokken, gingen de
stad binnen, vonden alles zoals Hij het hun
gezegd had en maakten het paasmaal gereed.
Onder
de maaltijd nam Jezus brood, sprak de zegen
uit, brak het en gaf het hun, met de woorden:
“Neemt, dit is mijn Lichaam.” Daarna nam Hij
de beker en na het spreken van het dankgebed
reikte Hij hun die toe en zij dronken allen
daaruit. En Hij sprak tot hen: “Dit is mijn
Bloed van het Verbond, dat vergoten wordt voor
velen. Voorwaar, Ik zeg u: Ik zal niet meer
drinken van wat de wijnstok voortbrengt tot op
de dag waarop Ik het, nieuw, zal drinken in
het Koninkrijk van God.” Nadat zij de lofzang
gezongen hadden gingen zij naar de Olijfberg."
Muziek:
O Sacrum Convivium (Thomas van Aquino / Thomas
Tallis)
O sacrum convivium
In quo Christus summitur
recolitur memoria passionis eius
mens impletur gratia
et futurae gloria nobis pignus datur
Samen aan de heilzame tafel
de Gezalfde zelf geofferd
zo terugkijken op zijn lijden
zo ons hele zelf, vol van genade
zo volmaakte voltooiing in het verschiet
Commentaar
Misschien een beetje een verrassend
evangelie vandaag, je verwacht dit meer in de
Goede Week, als deel van het lijdensverhaal.
Maar we vieren vandaag de dag waarop we
stilstaan bij het ritueel van de eucharistie:
Sacramentsdag. En dan is dat wel erg speciaal
deze keer, want ondertussen zijn we al meer dan
een jaar, op een paar weken na, aan het vieren
zonder dat bijzondere deel: de tafeldienst.
Wat
is er zo speciaal aan die tafeldienst? Ik ben
geen deskundige in de sacramentologie, en de
wetenschap over de eucharistie is ongetwijfeld
veel complexer en veelvuldiger dan ik hier
voorstel, maar ik wil er één bedenking bij
maken. Wat Jezus doet bij de instelling van de
eucharistie, is natuurlijk gesitueerd binnen de
joodse religieuze context van zijn tijd. En als
je dat zo bekijkt, dan komt zijn gebaar neer op
een soort "Umwertung aller Werten". De joodse
religie in de tijd van Jezus had de tempel in
Jerusalem als centrale plaats, waar elke dag
massaal veel dierenoffers werden gebracht als
eerbetoon aan de God van Israël. De oorsprong
daarvan ligt in Exodus, zoals we net in de
eerste lezing gehoord hebben. Daarnaast waren er
verschillende synagogen. Elke zich respecterende
stad of dorp had er een, waar de leraren uitleg
gaven bij de joodse Bijbel, de Thora, de
geschriften en de profeten. En er waren de
huiselijke rituelen van het joodse jaar, zoals
het rituele paasmaal op Pesach, of de bouw van
hutten met plantenmateriaal op het
Loofhuttenfeest, en al de dagelijkse simpele
rituelen en voorschriften, van het niet eten van
varkensvlees tot het aanbrengen van papieren
kokertjes met een zin uit de Thora aan je
deurpost. De joodse religie is een complex
geheel van voorschriften, leefregels, en
rituelen, in de Tempel, in leerhuizen en in
persoonlijke woningen.
Als
religieuze jood stelt Jezus vervolgens een
gebaar op de avond van het joodse Pesach
(volgens sommige evangeliën ten minste) waarin
hij die hele joodse traditie op twee manieren
midden in het menselijke leven van zijn
volgelingen plaatst:
Hij zegt van het
traditionele ongedesemde brood en de wijn van
het Pesachmaal: dit ben ik zelf, waardoor de
hele joodse religie met al zijn regels en
rituelen plots een zeer menselijke dimensie
krijgt. De krachtige boodschap van de joodse
tradities en rituelen, wordt een menselijke
houding. Wetten en rituelen worden houdingen van
mensen. Zoals we weten uit de parabel van de
Barmhartige Samaritaan. De vraag is niet meer
wie ik allemaal tot mijn naaste mag rekenen en
wie niet (zijn de Palestijnen ook mijn
naasten?), maar de vraag die de gewonde reiziger
aan de Barmhartige Samaritaan stelt is een vraag
naar een houding: ben jij mijn naaste?
Jezus zegt van het maal dat
de leerlingen delen met Pesach: wat er hier
gebeurt, is dat we de essentie van onszelf delen
met elkaar, dat we onszelf uitdelen, onze
levenskracht in het brood en onze levensvreugde
in de wijn, en ikzelf stel daarbij het ultieme
gebaar: ik offer mezelf helemaal op. Het gebaar
van breken en delen is de kern van de houding
van mensen, waar Jezus voor staat.
Het simpele eenvoudige gebaar om een
stuk brood vast te pakken, en een beker met wijn
en die uit te delen, dat is de kern van de
broederlijke liefde die de bouwsteen van het Rijk
van God vormt en die Jezus tot het einde
consequent heeft geleefd. En zoals Thomas van
Aquino het in zijn ongelooflijk rijke hymne "O Sacrum Convivium"
zegt: het herinnert ons aan zijn offer, het
vervult ons van de ons overstijgende essentie van
ons geloof in het heden, en het is een onderpand
voor een toekomst waarin het Rijk van de Liefde
voor iedereen werkelijkheid is.
Zoals het een goede, wetenschappelijk
geïnteresseerde en gemotiveerde Vlaming betaamt,
vul ik al maanden gewetensvol de tweewekelijkse
enquête in van de universiteit van Antwerpen over
je ervaring van de pandemiecrisis. En elke keer
komt de vraag terug: "heb je de afgelopen veertien
dagen nog iemand een hand, een kus of een knuffel
gegeven buiten je eigen bubbel". En telkens
antwoord ik daar geheel waarheidsgetrouw op met
"nee". De laatste paar keren toen ik dat invulde,
dacht ik daar telkens bij: "… en ik mis dat". De
levenservaring die we opdoen in deze
crisissituatie is toch dat we die eenvoudige
gebaren van medemenselijkheid en relatie missen.
Natuurlijk ook de complexe dingen zoals festivals
en concertbezoek enzoverder enzovoort, maar toch
ook die eenvoudige gebaren?
En dus mis ik nu ook plots dat eenvoudige gebaar
dat wij in Filosofenfontein elke week aan elkaar
stelden: dat we het brood uitdeelden aan elkaar,
als eenvoudig maar absoluut essentieel symbool van
de complexe realiteit van ons geloof: dat "leven"
"leven delen" is. Versta mij niet verkeerd, ik
vond alle zoom-vieringen heel zinvol. Ze gingen
grondig in op kernonderwerpen van ons geloof, op
onze eigen ervaringen en bekommernissen, we konden
zorgen met elkaar delen en elkaar steunen. Dat was
echt een verademing elke week, om dat met elkaar
te kunnen doen. Maar hèt kerngebaar van ons
geloof, dat we ons leven ten diepste delen met
elkaar, dat zou ik toch snel terug willen stellen.
En ik hoop voor jullie hetzelfde…
Kort muziek:
Leven gedeeld (II, 4)
Voorbeden
Onze Vader
Lied: Geproefd,
geleefd, herkend (I, 7)
Zegen van Marcel
|