10 April 2020: Goede vrijdag
Goede
Vrijdag 2020 - De diepste stilte
Kris
Gelaude
Lieve tochtgenoten,
Reeds toen ik kind was, werd ik getroffen door
de stilte op Goede Vrijdag.
De bezigheid die overal werd stilgelegd. Geen
gelui van klokken of van bellen. Het leven dat
die dag in sourdine werd voortgezet.
Een
stilte die we, in de uitbundigheid van het
hedendaagse bestaan, lang niet meer nodig
achtten. Of misschien zelfs niet meer kennen.
Maar de bedreiging die sinds kort en overwacht
ons doen en laten verstoort, werpt ons terug op
wat een mens maar is. Heel even wordt ons
duidelijk gemaakt wat wij altijd horen te weten,
dat wij het leven niet in handen hebben. En dan
valt er die stilte, waar velen de voorbije weken
en misschien nog steeds moeten aan wennen. De
stilte van de wereld die tot zwijgen komt. De
stilte van de ingehouden adem. De stilte van de
grote kwetsbaarheid. De stilte van het afgematte
zwoegen van al degenen die het grootste leed
trachten te helen.
Ook
al zal het in geen enkel nieuwsbericht zo
genoemd worden, toch is voor mij de stilte
waarmee we nu leren omgaan, tegelijk de stilte
van Goede Vrijdag. Of liever, de stilte die
altijd verweven en verwant is met het lijden.
Want in alle omstandigheden kent het diepste
lijden ook de diepste stilte. Een ervaring waar
de lijdende zich vaak alleen in voelt. En die
zelfs de geliefden niet kunnen wegnemen. Er is
geen enkel middel en geen enkel antwoord tegen
opgewassen. Soms kunnen zij alleen maar
machteloos aanwezig zijn en toekijken. Het is
precies ook die kant van het lijden, daar waar
men niet kan ingrijpen, die de wereld zo
beangstigt. Waardoor men er zich van afwendt.
Behalve wanneer het onontwijkbaar dichtbij komt,
zoals in deze tijd.
Voor
wie er bij stilstaat, zijn de verhalen over hoe
mensen van overal, op dit ogenblik in
eenzaamheid lijden en moeten sterven, zonder de
liefdevolle nabijheid van geliefden, en de
beelden over hoe zij ook zo dienen te worden
begraven, schokkend en diep aangrijpend. Het is
een eenzaamheid die onze menselijkheid aantast
en die verweer oproept.
In Jezus’ stervensverhaal, het verhaal van Goede
Vrijdag, staat alles wat Hij doormaakt voor het
universele lijden, dat in de mensengeschiedenis
nooit heeft opgehouden te bestaan. En het staat
niet in het minst voor het ongeziene lijden,
voor het lijden dat anderen wordt aangedaan en
voor het ongeheelde. Ook de weg die Hij moest
gaan in diepe eenzaamheid, weerspiegelt die
universele eenzaamheid. Vandaag, als zelden
voordien, kunnen wij het zien met onze eigen
ogen en het bijna aan de lijve voelen. Hij heeft
doorstaan wat mensen vandaag moeten doorstaan.
En even verscheurd en machteloos als nu moesten
zijn geliefden toekijken. Misschien kan in de
menselijke liefde en de menselijke onmacht van
deze dagen, meer dan ooit ook de goddelijke
onmacht en de goddelijke liefde oplichten. Want
Jezus’ dood was niet het einde.
Mogen
vandaag dan alle lijdenden en rouwenden in hun
diepste wanhoop toch een uitgestrekte hand
ervaren.
Moge
deze lijdensweek en wat er rondom ons gebeurt,
een diepere schroom en onvoorwaardelijke
betrokkenheid wekken in ons, bij alle lijden,
dichtbij en veraf.
Mogen
wij doen, overal waar nodig is en waar het kan,
wat wij zingen in het lied ‘Laat iemand hen
dragen’: ‘Een vuur aansteken dat kilte doet
wijken..., zorgzaam het licht doorgeven... en
blijven, niet weggaan in de donkere nacht’.
‘Eén
blik nog
naar de hemel,
maar met gesloten ogen.
En dan een laatste zucht,
waarin die vraag
over de lippen komt:
‘Waarom God,
hebt Gij mij verlaten?’
Ze vat de diepste schreeuw
van mensen samen,
terwijl God machteloos
en zwijgend luistert.
Hij zelf
is het gelaat geworden
van het lijden.
En daarom ook de enige
die mee de dood ingaat.
Hij zelf de ongekende, diepste grond
van het vertrouwen.’
(Uit:
Kruisweg van de liefde, Kr. G.)
|