------
Welkom
------
Liturgie
------
Vorming
------
Historiek
------
Archief
------
Kalender
Share-project
------




5 oktober 2014: 27° zondag

Hoe gaan wij om met de gegeven wijngaard?
Mt. 21,33-46

Marcel Braekers

Openingszang 511

Begroeting


Het is geen erg originele gedachte als ik zeg dat er in deze wereld veel onrecht heerst. In veel landen is de rijkdom in handen van een klein groepje families. Vooral de olielanden beschikken over fabelachtige rijkdom en profiteren er op een gulzige manier van. Andere landen zoals Congo zijn eerder slachtoffer, omdat weer andere zich zomaar ongegeneerd meester maken van haar rijkdom. Mocht de wereld niet draaien op fossiele brandstof dan zou de wereldorde er totaal anders uitzien. Nadenkend over bezit komen nog zoveel andere vragen bij me op: Waarom wordt je zomaar eigenaar van landerijen of erf je geld omdat je ouders toevallig rijk waren? Vanwaar ontstond dat zo evidente erfrecht? Waarom kan men zomaar zeggen dat wat zich onder mijn grond bevindt ook van mij is en niet van de gemeenschap? Het principe dat het Joodse volk invoerde, toen ze het beloofde land introkken, was bijzonder ethisch: om de zeven jaar was er een heilig jaar en werden alle schulden weggeveegd, alle panden teruggegeven, en werden alle mensen weer elkaars gelijken. Helaas, hield ook het volk zich niet aan die wet of had men allerlei trukjes om de wet te omzeilen.

De onrechtvaardige verdeling zorgt voor onrechtvaardige en ongelijke verhoudingen tussen volkeren en tussen individuen. Wie heeft er gelijk als het gaat over de ongelijke verdeling: Thomas Picketty of het Oeso-rapport? In Jezus’ tijd bestonden reeds schrijnende verschillen. Rond het meer van Galilea woonden arme vissersfamilies in kleine bouwvallige hutten. In de bergen probeerden kleine boerkes hun gezin met kunst en vliegwerk recht te houden. De meest vruchtbare streken in het Zuiden van Palestina werden gedomineerd door enkele grote latifundia, grote boerderijen die toebehoorden aan enkele grootgrondbezitters. Die leefden meestal in Jeruzalem of in het buitenland waar een aangenaam klimaat was ( = hij trok naar een ver land). Op de boerderijen woonden pachter-families en werd alles beheerd door een rentmeester. Maar of het nu een goed of een slecht jaar was, of er zwermen ongedierte overwaaiden, of huurtroepen vernielend voorbij trokken, altijd moest men dezelfde pacht afdokken, meestal aangedikt met de onredelijke hebzuchtige eisen van de rentmeester. Dat leidde regelmatig tot opstand en geweld, zodat soldaten erbij werden gehaald om de ‘rust’ te herstellen.

Zoals u straks zult horen deed zich hetzelfde al voor in de tijd van de profeet Jesaja. Vandaar dat er altijd opnieuw profeten opstonden om die wantoestanden aan te klagen. Uria werd met het zwaard vermoord (Jer.26,20), Jeremia werd in een houtblok geplaatst, Secharja werd gestenigd, enz. Ook Jezus plaatst zich in de lijn van deze profeten en roept op tot een rechtvaardige herverdeling, een rechtvaardige samenleving, en een nieuwe hartelijke omgang met elkaar. Ook Hij werd vermoord. Twee keer wordt de parabel van wijngaard verteld en elke keer voel je op de achtergrond die hang naar een rechtvaardige wereld die botst met de hebzucht, de evidente overmacht van wie gelukkige eigenaar is. Laten wij daarom onze vragen en onze verlangens aan God voorleggen en samen met Hem uitzien naar een andere wereld.

Iets nieuw in de vieringen: Na de homilie kan men een kaarsje mee naar voor brengen, eventueel iets zeggen bij dat kaarsje of het gewoon op het altaar zetten.


Vergevingsmoment – refrein van nr. 115

Laten we daarom even stilstaan bij onszelf:
- Hoe is onze omgaan met elkaar? Gebruiken wij onze vrijheid om de ander te laten groeien of biedt ze ons de kans tot concurrentie en strijd?
- Geroepen tot vrijheid om deze aarde tot een levenstuin te maken waar ieder een plaats heeft om te leven en we met elkaar leven in gerechtigheid en vrede. Wat hebben we van deze wereld gemaakt? Hoe hebben we ons gedragen tegen onze moeder aarde?
- Hoe gaan we om met onszelf? Werden we tot slaaf van ons werk, maken we tijd om te mijmeren en te genieten, om te luisteren naar elkaars verhalen en naar onze eigen diepste wensen en noden?

Gebed

Heer onze God,
Gij hebt ons geroepen tot vrijheid
En ons een kostbare schat in aarden kruiken toevertrouwd.
Daarom vragen wij U:
Wil Gij ons dragen en wees in ons leven aanwezig
Als een uitnodigend vergezicht, een ongrijpbare on-grond
Zodat ook wij in respect en afstand maar met inzet van al onze krachten
Deze aarde tot een wijngaard zouden ombouwen
Waar het goed is voor iedereen om te wonen.

Inleiding op de lezingen
Reeds in de tijd van Jesaja was de samenleving reeds zo geëvolueerd dat gerechtigheid dikwijls ver was te zoeken. Daarom vertelde Jesaja deze parabel over een wijngaard. De wijngaard was voor het volk het mystieke beeld van Gods uitverkiezing en drukte de liefde en zorg van God voor zijn volk uit. Het liefdesgedicht werd echter door de profeet verbonden met een diepe verlangen naar een ethisch réveil, een heroriëntering tot gerechtigheid.

Jesaja 5, 1-7
Lied 587
Matteüs 21, 33-46

Homilie


Hoe vreselijk moet deze parabel niet geklonken hebben in de oren van Jezus’ omstaanders. Iedereen was immers vertrouwd met het symbool van de wijnstok. Hij was symbool van de liefde tussen man en vrouw en van hun vruchtbaarheid zoals nieuwe ranken aangroeien. De wijnstok was symbool geworden van de liefde tussen God en zijn volk. God als wijngaardenier die met veel zorg en liefde zijn wijngaard verzorgde, opdat hij vruchten zou dragen. Maar reeds in het Eerste Testament kwam er al kritiek. ‘Mijn volk brengt geen vruchten van gerechtigheid voort’ zegt Jahwe. En in de psalm klinkt de pijnlijke klacht van de dichter: “Waarom hebt Gij de omheining rond uw wijngaard neergehaald? Waarom kunnen de everzwijnen hem zomaar omwoelen? Waarom God hebt Gij ons in de steek gelaten?” Ik vermeld deze teksten maar om een idee te geven hoe sterk dit symbool van de wijngaard leefde en hoe hard daarom de kritiek van de parabel moet hebben geklonken.

Jezus herneemt de parabel van Jesaja maar verlegt het accent op de pachters. Hun egocentrisch en dominant gedrag steekt schril af tegen de zorg waarmee de eigenaar tewerk was gegaan. Daarom zal de wijngaard aan anderen worden gegeven. Weg de mystieke verbondenheid, weg dat fundamentele gevoel van uitverkoren volk te zijn, het harde verdikt was geveld. En, of het nog niet genoeg was, voegde de eerste christengemeenten aan de parabel nog een stuk toe: hoe de zoon van de eigenaar kwam om tot gerechtigheid op te roepen en hoe die zoon werd vastgrepen en vermoord. Voor de eerste christenen was de moord op Jezus een zoveelste bewijs van ontaarding.

Het Jodendom dat zo geroemd werd om zijn hoogstaande moraal wordt hier van binnenuit veroordeeld. Men heeft de oorspronkelijke ethiek met de voeten getreden, men heeft de profeten die om gerechtigheid riepen monddood gemaakt en zelfs vermoord. Hoe moest het verder en wat kunnen wij nog met dit verhaal aanvangen?
Ook al leven we in een totaal andere tijd en in een heel andere wereldorde, die roep om gerechtigheid blijft onveranderd doorklinken.

Het is een oproep aan de rijke landen om tot een rechtvaardige herverdeling te komen, om drukkende schulden aan derdewereldlanden te laten varen, om eerlijke prijs te geven voor hun producten.
De parabel is een oproep aan de politici om bij een regeringsvorming vooral oog te hebben voor de zwaksten, voor werkzoekende, voor gezinnen in armoede.
De parabel is een oproep aan de kerkleiders die dit weekend aan de synode beginnen om zich eerder te laten leiden door mededogen dan door harde principes.
De parabel is een oproep aan alle mensen om zich niet zoals die pachters meester te willen maken van de aarde, maar zorgzame beheerders te zijn van een kwetsbare wereld.
Het uiteindelijke doel is de liefde tussen de eigenaar en zijn wijngaard te herstellen, om mystieke verbondenheid en krachtig engagement met elkaar te verzoenen.

Groot dankgebed + refrein 134
Na de communie 553

Mededelingen
- Dinsdag spreekt Olivier Riaudel over sacramenten
- Op 13/10/14 starten we met het leerhuis hier op Filosofenfontein

------