15 augustus 2013 Wie is Maria?
Rik Nuytten
Lied 501: Salve Maria
Inleiding
Goede morgen! Wij hebben zopas het Salve Regina gehoord. Dit is
een middeleeuwse zang die nog steeds in kloosters gezongen wordt
in het koorgebed na de completen, de laatste koorzang van dag, voor
het slapengaan en de nacht. Ik vond dit een mooie manier om deze
viering over Maria te openen.
Door omstandigheden staat hier vandaag een man voor jullie, en niet
een vrouw zoals gepland. In vroegere vieringen heb ik mij reeds
gebogen over de vraag, wie God voor mij is, en wie Jezus is voor
mij. Ik zal proberen vanuit mijn achtergrond en ervaring, iets te
zeggen over wie Maria voor mij is. Vandaag dus de vraag, wie is
Maria voor mij?
Ik kom uit een generatie waar thuis s avonds nog dagelijks
het rozenhoedje werd gebeden. Hoewel, als ik daar met mijn broers
en zussen over praat, er steeds dezelfde verhalen naar boven komen
over de apenstreken die we uithaalden, en hoe ons vader streng moest
toezien dat wij het niet te bont maakten. Het is een feit dat in
die tijd de verering van Maria veel prominenter aanwezig was in
het dagelijkse leven, dan dit nu het geval is. Er zijn nog wel bedevaarten
en devotie tot Maria, maar ik zie die niet echt centraal staan in
de godsdienstige beleving van vandaag.
Ik herinner mij een discussie die ik had met een Nederlandse vriend
van mij, een diepgelovige protestant, over Maria. Er is een groot
verschil tussen de katholieke Mariaverering en het protestantse
afwijzen ervan. Volgens hem was Maria enkel een werktuig
van God, om Zijn plan met Jezus te realiseren. Ik was het daar niet
mee eens en heb er vaak over nagedacht.
Deze viering geeft mij de gelegenheid over deze themas samen
met jullie na te denken. Wie is Maria voor mij, en wat betekent
zij in mijn geloofservaring?
Laten wij eerst stil worden, en mijmerend het lied 560 zingen, het
nachtgebed.
(Stilte)
Lied 560: Nachtgebed
Openingsgebed
U groeten wij, Maria,
begenadigde,
Die troont in stille wijsheid
Die luistert naar de klacht van de verdrukten
Die in overgave en vertrouwen
meegaat met het bevrijde volk.
Mochten wij zoals gij
Gods woord horen
En het bewaren in ons hart;
Mochten wij zoals gij
hopen en uitzien
Doorheen een veranderende tijd:
Wachtend en wakend opdat
Gods genade ons mag optillen
en thuis brengen.
Inleiding
op de lezing
In feite is over Maria heel weinig met zekerheid geweten. In het
evangelie staat het verhaal over de boodschap aan Maria, het bezoek
van Maria aan haar nicht Elisabeth, de geboorte van Jezus, de opdracht
in de tempel, de twaalfjarige Jezus achtergebleven in de tempel,
één passage waar Jezus mensen terechtwijst en zegt
dat de mensen die geloven hem het meest nabij zijn, niet zijn naaste
familie. Dan is er in het evangelie van Johannes de passage over
Maria onder het kruis, en zijn er enkele vermeldingen over de moeder
van Jezus bij de leerlingen in de tijd rond Pinksteren.
De meeste commentatoren zijn het erover eens dat bijna alle evangelieteksten
over Maria theologisch moeten gelezen worden, en niet als historische
waarheid. Het meest historisch waarschijnlijk is dat Maria, de moeder
van Jezus, bij de groep van de apostelen was na zijn dood, zoals
vermeld door Lucas in de handelingen.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat mensen voor een deel gevormd
worden door wie hun ouders zijn. Ik denk dat dit ook het geval is
voor Jezus. Volgens mij heeft Maria een belangrijke rol gespeeld
in de ontwikkeling van het gedachtegoed van Jezus. Ik denk dat de
evangelieverhalen over Maria in die context moeten gelezen worden.
Het zijn theologische constructies om het heilswerk van God, door
Jezus, en dus ook door Maria, te verklaren.
Eén van deze verhalen is dat van de boodschap van de engel
aan Maria. Laten wij nu luisteren naar dit verhaal, zoals het getoonzet
werd door Arnout.
Daarna luisteren we naar een tweede verhaal, het bezoek van Maria
aan haar nicht Elisabeth. Na beide lezingen zingen wij het lied
798; het Magnificat.
Oratorium (276): Boodschap aan Maria
Lied 798: Magnificat
Evangelie: Lc. 1, 39-49
Kort daarop
reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in
Juda, waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette.
Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in
haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest en riep luid:
De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend
is de vrucht van je schoot! Wie ben ik dat de moeder van mijn
Heer naar mij toe komt? Toen ik je groet hoorde, sprong het kind
van vreugde op in mijn schoot. Gelukkig is zij die geloofd heeft
dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.
Maria zei:
Mijn ziel prijst en looft de Heer,
mijn hart juicht om God, mijn redder:
hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.
Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,
heilig is zijn naam.
Lied 798:
Magnificat
Homilie
Om beter te verstaan wie Maria voor mij is, en wat haar betekenis
is in mijn christelijk geloven, heb ik mij laten inspireren door
een boekje met als titel: Maria, gisteren, vandaag en morgen,
met een tekst van Edward Schillebeeckx, en één van
Tine Halkes, een Nederlandse theologe. Ik zou er graag enkele gedachten
uit willen halen ter overweging tijdens deze viering.
De twee lezingen uit het evangelie die we net hebben gehoord, worden
het meest aangehaald om de twee verschillende visies op Maria te
ondersteunen. Schillebeeckx noemt de eerste visie de fundamentalistische,
en de tweede de Christologische visie.
De fundamentalistische visie is gebaseerd op de eerste lezing en
op het antwoord van Maria op de vraag van de engel: Mij geschiede
naar uw woord. (Het fiat). Dit antwoord wordt gebruikt om
Maria voor te stellen als de dochter van Eva, de moeder van God,
een gewillig werktuig in het grote plan van God. Deze gedachte leeft
nog steeds voort, tot in de hoogste kringen van de kerk. Zij wordt
gebruikt om te rechtvaardigen dat vrouwen uitgesloten worden van
sommige ambten en activiteiten. Het is een constructie die steeds
moeilijkere dogmas nodig heeft om staande te blijven. Zo kom
je tot onbevlekte ontvangenis, en dergelijke dingen
meer. Het is niet echt mijn ding.
In de Christologische visie daarentegen, wordt uitgegaan dat Maria
de eerste gelovige van het nieuwe testament is. Zij was de eerste
die ten volle de Heilige Geest heeft laten werken, en daardoor de
komst van Jezus heeft bewerkstelligd. In deze visie is Maria onze
zuster, en worden de gelovigen inclusief betrokken in het heilswerk
van God. Dit spreekt uit de tweede lezing, waar zowel Maria als
Elisabeth worden opgeheven, en uit de lofzang die zowel
Elisabeth als Maria aanheft. In deze visie is Maria niet de moeder
van alle gelovigen, maar is de Heilige Geest de moeder van alle
gelovigen. Maria wordt dan de eerste gelovige van het nieuwe testament!
Ik vind dit een mooie gedachte die veel meer strookt met hoe ik
geloof in God en met wat de persoon Jezus voor mij betekent.
Maria is niet de opvolgster van Eva, die moet verlost worden van
de erfzonde, maar wel de opvolgster van Abraham. Abraham was de
eerste gelovige van het oude verbond dat God met de mensen sloot.
Maria is de eerste gelovige van het nieuwe verbond dat God met de
mensen sluit, door Jezus. Zij is dus de eerste betrokkene in het
heilswerk van God, door haar onvoorwaardelijk Ja aan
de heilsvraag van God. God heeft mensen nodig om zijn heilswerk
tot voltooiing te brengen. Maria heeft dit als eerste in de praktijk
gebracht. In deze visie staat Maria aan de kant van de armen van
Jahweh. Dit komt sterk tot uiting in de tekst van het Magnificat.
Maagdelijkheid betekent in deze christologische visie: een beschikbaar
zijn voor de Heer. En dat is een opdracht voor ons allemaal. Op
die manier is het leven van Maria een oproep: om beschikbaar en
open te staan voor het heilswerk van de Heer, het toelaten van de
werking van de Heilige Geest.
Het moederschap van Maria zie ik als het doen openbloeien en groeien
van alle mensen rondom ons, het respect voor de vrijheid en verantwoordelijkheid
van iedereen. Een taak voor mannen en voor vrouwen! Ik zie Maria
als mijn eerste zuster in het geloof. Zij staat model voor openheid,
luisterend aanwezig zijn, niet het passief ondergaan van wat voor
haar beslist is. Dat is een inspiratie waar ik verder mee kan.
Offerande (acclamatie 142)
Dankgebed 159 Gij, de grond van ons vertrouwen
Onze Vader
Slotgebed:
Wees gegroet, Maria
Door u ontving onze wereld Jezus,
Beeld en gelijkenis van God.
Doorheen uw levenswandel leerden wij
Hoe vreugde en verdriet,
nabijheid en verlatenheid
Een onvermijdelijk deel van ons bestaan vormen,
Maar ook, hoe God ons daarin nabij is.
Leer ons zoals Gij
Te luisteren naar Gods Woord,
Leer ons te hopen zoals Gij
En te dragen en verdragen
wat het leven ons ongevraagd opdringt,
Opdat Gods Geest ook ons mag vervullen
Zoals hij eens in u deed.
Slotlied:
654 Zij die stom zijn
|