18 maart 2012: 4° zondag van de vasten
Herboren uit water en Geest
Marcel Braekers
Begin: stilte om de vele slachtoffers
van het busongeval
Kaars wordt naar voor gebracht
Gebed
Hoe kunnen wij spreken
Waar vinden wij de woorden, o God,
Om ons ongeloof en verdriet te verwoorden
Om de jonge, levenslustige kinderen, de zorgnabije volwassenen
te gedenken.
Hoe zouden willen we aanwezig zijn in de wanhoop en het verdriet
van zoveel getroffen families.
In machteloze nabijheid vragen wij u, God,
Wees troostende nabijheid voor deze mensen,
Geef uw ongekende kracht
Wees stille nabijheid
In deze verlaten tijd. Amen
Openingszang 319: Woestijnlied
Begroeting
Soms denk ik
van mezelf dat ik een onverbeterlijke romanticus ben. Ik werd bij
een van de mooiste natuurgebieden in Vlaanderen geboren. Als kleine
jongen kon ik uren liggen dromen in de natuur, kijken naar de wolken
of turen in het water van de beek, die een eindje verder achter
het huis liep. Niet toevallig werd mijn favoriete boek De kleine
Johannes van Frederik van Eeden. Johannes die s avonds
naar de ondergaande zon zat te turen en ervan droomde om daarin
opgenomen te worden. Diezelfde Johannes, die helemaal ontwricht
raakte toen hij kennis maakte met Wistik. Het figuurtje dat de eerste
rationele opstoot in elk kind aankondigt en dat die eerste liefde
dreigde onderuit te halen. Wistik die de kleine Johannes verplichtte
om met al zijn krachten naar een nieuwe verbondenheid te zoeken.
Ik herkende mij helemaal in zijn verdriet en verdere zoektocht.
Toen ik dan als kind het verhaalde hoorde van Nikodemus en Jezus
hoorde zeggen dat we opnieuw moeten geboren worden, en wel uit water
en Geest, paste dat helemaal in mijn romantische natuur- en geloofsbeleving.
Pas als volwassene ging ik beseffen wat Jezus wellicht had bedoeld
en welke verre consequenties dit heeft. Ik begrijp die uitspraak
als de diepe visie die Jezus had op dè mens. Het betekent
dat onze diepste kern altijd een hang heeft naar dat andere en oneindige,
dat zich nu eens heel aards en profaan aandient in de schoonheid
van de natuur of in de ontroering om de liefde en het verdriet van
mensen, en op andere momenten als een diep verlangen naar het heilige
en naar God.
In de voorbije zondagen werd
elke keer op de ramshoorn geblazen en hoorden we de oproep van de
profeet Joël om ons te bekeren. Bekeren door ons af te keren
van banale, ongezonde gewoontes, bekeren door ons toe te keren naar
elkaar en de zorgen en vragen van elkaar te helpen dragen, of bekeren
zoals vorige zondag zo mooi aan bod kwam als zorg om het lot van
de landen in het Zuiden en de manier waarop multinationals schaamteloos
hun grondstoffen ontfutselen.
De confrontatie tussen Jezus en Nikodemus gaat nog verder. Je moet
je niet alleen bekeren, je moet opnieuw geboren worden. Sterven
aan de oude mens en opstaan tot een nieuw leven, schreef sint
Paulus. Zou je bij zon taal niet even sceptisch als Nikodemus
worden en je afvragen of je een tweede keer in de schoot van je
moeder zou moeten kruipen. Arme moeder. Wat heeft Jezus met die
radicale uitspraak wel bedoeld? Daarover gaat deze woorddienst.
Het is niet alleen een oproep tot vasten, alle themas van
de Paasnacht worden aanwezig gesteld en wij worden nu al uitgenodigd
om ons door de symbolen van water en vuur te laten transformeren
tot nieuwe mensen.
Vergevingszang 315: Wat
ik gewild heb
Gebed
Eeuwige,
God van redding en van licht,
Wat Gij van oudsher doet,
Doe dat heden aan ons:
Spreek uw woord van bevrijding, neem ons bij de hand
Leid ons weg uit het slavenhuis en zet ons op weg naar et land
van uw belofte
Weef ons aan elkaar en geef kleur aan ons leven
Verbind ons diepste zelf met de taal van water en Geest
Opdat wij herboren worden tot een leven van gemeenschap.
Dat vragen wij door Jezus uw zoon en onze broeder.
Inleiding op de lezing
Hij was niet
de eerste de beste. Hij had een lange theologische opleiding achter
de rug en was een erkend schriftgeleerde. Net als Jezus kwam hij
uit Galilea en had carrière gemaakt in Jeruzalem waar hij
één van de drie rijkste inwoners was. Nikodemus, want
over hem gaat het, was nieuwsgierig. Hij kwam niet als een inquisiteur,
maar als theoloog en wilde vooral luisteren. Wie was die Jezus en
van waar haalde Hij zijn kennis zonder opgeleid te zijn? Nikodemus
kwam in de nacht, de nacht van zijn geloof. Het was niet zomaar
een nacht, maar de paasnacht, de nacht van bevrijding. Luister hoe
de evangelist Johannes geleidelijk Jezus spreken overneemt om zijn
eigen geloof in Jezus als de Christus uit te spreken.
Uit het evangelie van Johannes
3, 1-16.
Lied 551: Roept God een
mens tot leven
Homilie
Dikwijls vertel
ik bij een doopviering dat wij mensen in feite twee keer geboren
worden. Een keer uit de moederschoot waardoor een stempel gedrukt
wordt waar we nooit meer onderuit kunnen. Geboren uit deze ouders,
met dit genetisch materiaal op deze plaats en in deze tijd. Zo worden
we mens door de feitelijkheid van dit leven te accepteren. Maar
tegelijk heb ik de indruk dat elk kind een tweede keer geboren wordt:
geboren uit iets dat onnoembaar is en ontsnapt aan elk determinisme
(en daarom zijn onze kinderen nooit onze kinderen, maar behoren
ze iets of iemand anders toe).
Ieder kind wordt daarom doorheen zijn opvoeding en groei geboren
uit iets van het andere, iets dat niet door mensen is veroorzaakt.
Geboren uit aarde, lucht, water en vuur zoals men in de Middeleeuwen
en de Oudheid dacht. Het maakt ons gevoelig voor schoonheid van
woorden, voor de oneindigheid die schuilt in de klanken van muziek,
voor de mysterieuze aantrekkingskracht die de aarde en de natuur
op ons heeft. Door die tweede geboorte behoren we ook toe aan de
Ene, de Onnoembare, de Lichtbron.
Misschien klinkt het voor
jullie wat heidens als ik zeg dat we uit water, vuur, lucht en aarde
zijn geboren, maar deze oerelementen werden ook doordrongen van
religieuze betekenis. Het water werd hét grote teken van
Uittocht uit slavernij. De lucht werd doordrongen van de Geest die
ons opneemt en drijft naar de wereld van de ander die ons lief is
of die onze zorg nodig heeft. Het vuur werd een bijzonder teken
van Gods aanwezigheid die sprak in het brandende braambos, die lichtend
scheen op de berg waar Jezus werd verheerlijkt en die we aanwezig
weten in het Paasvuur en neerdaalt met Pinksteren. De aarde werd
tot heilige grond waar iedereen recht heeft om in vrijheid en waardigheid
te leven. Door die tweede geboorte behoort ons diepste zelf toe
aan de ander, aan de aarde, aan het de schoonheid, aan het licht.
Wat Jezus bedoelde was meer dan zich bekeren. Het is een heel nieuw
begin dat alleen van boven of van de overkant kan gegeven worden
(ginomai anothen, schrijft Johannes). Meestal zijn we bezig
met wat we meedragen van onze eerste geboorte en verliezen we ons
in de alledaagse zorgen en behoeften. Jezus vraagt echter onze energie
te steken in die tweede geboorte en ons te laten meevoeren, of sterker
nog ons te laten transformeren door de symbolen van die andere wereld.
Zo is deze vastentijd een zoektocht naar ons diepste weefsel, naar
een lege plek in onszelf waar alles in elkaar vervloeit: licht en
water, God en het beloofde land, het leven in zijn schoonheid en
kwetsbaarheid, of in woorden van de kleine Johannes de bloemklok
van een winde waarin windekind werd geboren. Het is de tijd
om de aarde aan zichzelf terug te geven in plaats van haar uit te
putten en leeg te zuigen voor eigen behoeften. Het is de tijd om
met en voor anderen die nieuwe wereld te dromen en te realiseren
waar het goed wonen is voor iedereen.
Groot dankgebed 162: Tafelgebed
in de veertigdagentijd
Zang na de communie: bij de
voorbeden telkens een strofe van 603 (Wij bidden U om vrede)
Voorbeden
God van licht,
Wij bidden om uw aanwezigheid
Uw tegenwoordigheid van Geest in ons doen en laten.
Licht op in onze duisternis
Inspireer ons tot een nieuw elan,
Weg uit sleur, moedeloosheid, oppervlakkigheid en kortzichtigheid.
Moge het worden zoals Gij hebt gewild God:
Licht dat niet dooft, liefde die blijft.
Herschep de rust die wij hier zoeken tot nieuwe onrust
Vanwege mensen in het donker, vanwege hun plannen die geen kansen
krijgen.
Mogen wij doen zoals Gij hebt gewild, God:
Licht zijn dat niet dooft, liefde die blijft.
Maak het gebed om ons nooit te laten vallen tot
Bereidheid om elkaar niet los te laten.
Houd de ziel in ons lijf, het hart bij ons hoofd
De droom bij de daad.
Zodat het kan worden zoals Gij hebt gewild,
God: licht dat niet dooft, liefde die blijft.
Geef licht en toekomst aan hen die onverwacht en onverdiend
Uit dit leven zijn weggerukt:
Jonge kinderen, toegewijde volwassenen.
Wees hen en allen die met verlies achterblijven nabij.
|