8 januari 2012 : Openbaring of Driekoningen
Arnout Malfliet
Intredelied:
568, "Wij zoeken U als wij samen komen"
Inleiding:
Vandaag
viert de Russisch Orthodoxe Kerk Kerstmis. Ze volgen de zogezegde
Juliaanse kalender in plaats van Gregoriaanse die wij hier in het
Westen hanteren. Het is nu net het Kerstfeest dat de kalender en
dus het nieuw jaar bepaalt. En dat verschil heeft met de vroege
evolutie van het Christendom te maken. Vandaag vieren we Epifanie
of openbaring van Christus. Epifanie komt van het Griekse
Epi (bij) en phanein (schijnen, tonen, verschijnen).
Christus toont zich aan de hele wereld door middel van enkele Oosterse
vreemdelingen die hem bezoeken en dan die blijde boodschap gaan
verkondigen ver buiten de landsgrenzen van Palestina.
Ze kwamen uit het Morgenland, het Oosten. De plaats waar
vroeger de meeste kerken hier in het Avondland naar gericht
werden. En natuurlijk kwamen ze uit het Oosten. De epifaneia-gedachte
leefde in het Oost-Romeinse rijk al eeuwen lang. Oosterse vorsten
hadden al van in de tijd van ptolemeeën, dat is zo ongeveer
300 jaar voor onze tijdrekening, bij het begin van hun regeerperiode
met veel grote luister een soort van blijde inkomst gehouden als
God-koningen, een soort van incarnatie van de rijksgod waarin
deze zich herstellend en genezend openbaarde.
Het feest van epifanie was trouwens niet één van de
eerste belangrijke feesten in het Christendom. Enig opzoekingswerk
leert ons dat Kerstmis en alle aanverwante feesten zoals drie-koningen
pas na een geruime tijd gevierd werden. Eerst was er in het Christendom
de Paasgedachte en de vieringen daar rond. En vanuit die idee werd
dan de verschijning van Christus op Aarde gevierd. En waar de hele
passietijd op enige historiciteit gebaseerd is, kan
men dit heel moeilijk achterhalen voor de vieringen rond de geboorte
van Christus. Het is dus een zeer sterk symbolisch geladen
moment.
En wanneer we dan spreken over de verschijning van Christus,
dan kunnen we ons onmiddellijk de vraag stellen: wanneer is Christus
verschenen? Wanneer is hij Christus geworden voor de wereld? Bij
zijn geboorte als een weerloos kind? Bij het bezoek van drie wijzen
uit (hoe kan het anders) het Oosten? Bij zijn Doopsel in de Jordaan
door Johannes, het begin van zijn openbaar leven als Rabbi? Bij
zijn eerste wondertekenen waarin hij zich als Gods zoon openbaart
zoals in het wijnwonder van Kana?
Al deze 3 momenten geboorte, doop en wonderteken hoorden vroeger
samen in één feest: Epifanie of openbaring. Maar omdat
in het Westen de symbolische mysteriefeesten minder weerklank vonden
(ze hadden geen basis in het profane leven zoals dat wel het geval
was met de openbaringsfeesten van koningen in het Oosten) werden
dit hoogfeest opgedeeld in verschillende momenten, waarvan we vandaag
het tweede deel van het geboortefeest vieren: Drie koningen. En
of koningen wijze mensen zijn wil ik vandaag even in het midden
laten. In ieder geval zijn ze uit de sleur van hun dagelijks bestaan
weggetrokken en hebben ze een ster gevolgd die hen heeft geleid
naar een Heiland.
Tussenzang:
410: De Heiligen ons voorgegaan
Evangelie:
Mt. 2, 1 - 12 De vlucht voor Herodes en Archelaüs
[1] Toen Jezus
geboren was in Betlehem in Judea, tijdens de regering van Herodes,
kwamen er magiërs uit het Oosten in Jeruzalem aan. [2] Ze
vroegen: Waar is de pasgeboren koning van de Joden? Wij
hebben namelijk zijn ster zien opgaan en zijn gekomen om hem eer
te bewijzen. [3] Koning Herodes schrok hevig toen hij dit
hoorde, en heel Jeruzalem met hem. [4] Hij riep alle hogepriesters
en schriftgeleerden van het volk samen om aan hen te vragen waar
de messias* geboren zou worden. [5] In Betlehem in Judea,
zeiden ze tegen hem, want zo staat het geschreven bij de
profeet: [6] En jij, Betlehem in het land van Juda, bent
zeker niet de minste onder de leiders van Juda, want uit jou komt
een leider voort die mijn volk Israël zal hoeden.
[7] Daarop riep Herodes in het geheim de magiërs bij zich;
hij wilde precies van hen weten wanneer de ster zichtbaar geworden
was, [8] en stuurde hen vervolgens naar Betlehem met de woorden:
Stel een nauwkeurig onderzoek in naar het kind. Stuur mij
bericht zodra u het gevonden hebt, zodat ook ik erheen kan gaan
om het eer te bewijzen. [9] Nadat ze geluisterd hadden naar
wat de koning hun opdroeg, gingen ze op weg, en nu ging de ster
die ze hadden zien opgaan voor hen uit, totdat hij stil bleef
staan boven de plaats waar het kind was. [10] Toen ze dat zagen,
werden ze vervuld van diepe vreugde. [11] Ze gingen het huis binnen
en vonden het kind met Maria, zijn moeder. Ze wierpen zich neer
om het eer te bewijzen. Daarna openden ze hun kistjes met kostbaarheden
en boden het kind geschenken aan: goud en wierook en mirre. [12]
Nadat ze in een droom waren gewaarschuwd om niet naar Herodes
terug te gaan, reisden ze via een andere route terug naar hun
land.
Weten jullie
wat de volgende zin is van Mattëus?
Kort nadat
ze de wijk hadden genomen, verscheen aan Jozef in een droom een
engel van de Heer.
Is het u ook
al opgevallen dat de droom in het evangelie van Mattëus een
speciale invulling krijgt? In het eerste hoofdstuk wil Jozef van
Maria scheiden nadat hij te weten was gekomen dat ze zwanger was.
Maar in een droom wordt hem gezegd dat hij Maria beter beschermt
door bij haar te blijven.
Daarnet hoorden we dat de drie magiërs in een droom werden
gewaarschuwd om niet langs Herodes te gaan en zo het leven van het
kind te redden?
Ook Jozef wordt in een droom gewaarschuwd om de wijk te nemen, naar
Egypte. Het is in een droom dat Jozef in Egypte wordt verwittigd
dat de terreur van Herodes voorbij is. En omdat Jozef bang werd
van de opvolger van Herodes, namelijk zijn zoon, werd hij alweer
in een droom verwittigd om verder te reizen naar Galilea. En helemaal
op het einde van zijn evangelie grijpt Mattëus terug naar de
droom. De vrouw van Pilatus heeft een droom en laat weten dat Pilatus
zich niet mag inlaten met Jezus.
De droom als voorteken. Als bescherming.
Bovendien zijn die Magiërs zelf een stelletje dromers die hun
droombeeld achterna lopen. En dat sommige dromen beter eerst aan
de realiteit getoetst worden bewijst hun relatief dwaze voornemen
om aan de koning te gaan vragen waar de koning is. Want ze zaten
met hun hoofden in de sterren. Menig Westerling denkt eerst even
na alvorens te handelen. Dat is wat de meesten toch zouden doen.
En diegenen die dat niet doen zijn gelukkig getrouwd met een vrouw
die voortdurend zegt: maar schatteke, denk nu toch ne keer 5 minuten
na. En toch is het geloven in dromen datgene wat dingen verandert.
I have a dream
1963. Dr. Martin Luther King trekt naar Washington om duidelijk
te maken dat alle mensen dezelfde rechten hebben. Ongeveer in het
midden van zijn toespraak herhaalt hij verschillende keren deze
zin: I have a dream
Enkele jaren geleden verscheen de eerste zwarte president van dat
land waarover Martin Luther King droomde.
De inspiratie
van waaruit wij dromen wordt vandaag in de bloemen gezet, of moet
ik zeggen met Goud, wierook en mirre overladen. Elke zondag komen
we samen om ons te inspireren en te laten inspireren. De drie magiërs
zijn op zoek naar een Messias, een gezalfde, een koning, een bevrijder,
een persoon met een goddelijke dimensie.
Nochtans was dé Messias voor de joden: de koning, met andere
woorden: Herodes. En die Herodes had een liefde-haat verhouding
met zijn volk. Want ofschoon hij door de Romeinen (de vijand) was
aangesteld presteerde hij het om voor een relatieve welvaart te
zorgen. Wegen werden aangelegd, onderwijs werd uitgebouwd, en er
was relatieve vrede in het land, zolang niet een of andere sekte
zoals de Zeloten of de Sikarieërs of de
Nazoreeërs,
roet in het eten zouden komen gooien.
Hoe gekrenkt zou Herodes zich gevoeld hebben? Hoezeer zou hij in
zijn eer aangetast geweest zijn? Zeer diep! zo gaat
dat nu eenmaal met koningen die hoog op een troon worden geplaatst.
Maar in plaats van de Magiërs meteen van kant te maken, gebruikt
Herodes zeer listig deze mannen om zich verder te informeren en
zich van zijn eventuele rivaal te ontdoen, want zeg nu zelf; zomaar
naar Betlehem trekken en daar ieder klein kind te gaan vermoorden:
dat is toch regelrecht om moeilijkheden en een volksopstand vragen.
Hoe hoog kan hoogmoed zijn?
En dus vervolgen de nietsvermoedende magiërs hun tocht naar
hun Messias, hun Christus. Gelovend in de droom. Hopend op hun droom.
Een droom die uiteindelijk het synoniem Liefde zal krijgen. Bemin
je naaste, bemin je vijand, zoek het verloren schaap, bevrijdt de
geknechte,
Velen zijn aan deze tocht begonnen onder een of
ander goed gesternte. Lang niet allemaal voeren ze hier of elders
het hoge woord.
Allemaal waren
ze op weg naar bevrijding. Vandaag, op een zondag, vieren we dan
ook dat feest dat ons doet samenkomen om ons verder te inspireren.
Om te blijven geloven in onze dromen, net zoals duizenden jaren
geleden enkele magiërs op weg gingen, hun droom, hun ster achterna.
Laten we dat dan symbolisch ook duidelijk maken door samen het lied
271 te zingen: "Komt laten wij aanbidden", die koning,
die Messias, die zoon van God die bij ons blijft en ons blijft inspireren
om onze dromen tot een goed einde te brengen. Doen we dat met eeuwenoude
woorden, met eeuwenoude beelden.
Lied: 271:
"Adeste Fideles": 1, 2, 3, 1
Offertorium:
Luisteren we
naar een responsorium uit de metten van Kerstmis, het allereerste
gebed van die dag. O magnum Mysterium ditmaal getoonzet
door Morten Lauridsen.
Omdat ik het lied zelf al had gedirigeerd met OrSeCante, kon ik
het haast met de ogen dicht zingen toen ik enkele weken geleden
met een kerstprogramma van het Vlaams radiokoor op tournee door
het land trok. Je mag vooral niet zingen wat er staat, maar je kan
je volledig toevertrouwen aan de natuur.
Musica capitur
omne quod vivit,
si naturam sequitur |
Muziek maakt zich
meester van alles wat leeft,
als het de weg van de natuur volgt. |
Waar je voelt
dat je crescendo, of luider moet zingen, zing daar crescendo. Waar
je voelt dat je moet ademen, adem. Waar je voelt dat je de muziek
moet neerleggen, leg de muziek neer. Waar je voelt dat je moet doorgaan,
ga door en vaar zonder angst de onmetelijke oceaan op onder het
zingen van alleluia wetend dat er een veilige haven je zal opvangen.
Laten we een symbolische wandeling maken doorheen de natuur van
muziek en zo de drie magiërs symbolisch vergezellen op hun
tocht.
Muziek: O
magnum Mysterium Morten Lauridsen CD nr 1
Dankgebed:
153 + 273 Liever een kind
Onze Vader
Communie
Muziek: Ad Matutinum: Invitatorium Deum Verum Psalentes CD
nr 2
Communielied: 265: Nu zijt wellekome 1, 2, 3, 4
Slot
Wat jullie wellicht
wel allemaal weten, is hoe het verhaal vandaag een triest vervolg
kent in de kindermoord van Betlehem. Dit wordt verteld nadat Jozef
en Maria gevlucht zijn naar Egypte.
Deze vlucht wordt symbolisch voorgesteld aan het einde van deze
viering door Peter. Hij zal op het orgel een fuga van Bach spelen.
Het woord Fuga komt van het Latijnse woord fugere wat
vluchten betekent. De grootmeester in de fuga is uiteraard Bach.
Hij schrijft een bepaald thema en wanneer dat volledig is uitgewerkt,
dan gaat dit thema op de vlucht voor zichzelf, namelijk voor hetzelfde
thema in een andere ligging, hoger of lager. (Peter laat nu het
thema horen)
Laten we niet
zoals in de fuga op de vlucht gaan voor onszelf, maar eerder op
zoek gaan naar het thema van ons leven en dat zichzelf laten vermenigvuldigen
tot een mooie contrapuntische harmonie.
Zegen
Orgel: Fuga in F Johan Sebastian Bach door Peter Malfliet
|