21 december 2008: 4e Zondag van de advent
Tekens van hoop in een donkere wereld
Gerlinde
Doyen
Openingszang:
gregoriaans
Begroeting
Het lijkt wel
of Marcel maanden geleden toen hij de lijst van voorgangers opstelde,
iets kon voorspellen, want de titel van het evangelie van vandaag
is Zie, gij zult zwanger worden. Zwangerschap is een
periode van benieuwd uitzien, je veel vragen stellen, hopen, en
toch niet veel meer kunnen doen dan positief gezind afwachten.
In de advent kijken we uit naar de geboorte van de Messias. Alle
hoop wordt op de komst van deze nieuwe persoon gesteld, nadat
Johannes de Doper Hem als de ware redder heeft aangekondigd. Zoals
we in de vorige vieringen hebben kunnen horen, verkondigt de profeet
Jesaja de komst van een nieuwe tijd.
Dat gevoel van hopend afwachten leeft waarschijnlijk nu bij de
arme bevolking van de Verenigde Staten. Zal Obama zijn beloften
van herverdeling van de welvaart kunnen waarmaken? Meer aandacht
voor het klimaat? Zoveel mensen in de US maar ook bij ons en nog
meer in de ontwikkelingslanden, zijn het voorbije jaar financieel
getroffen. Voor ons komt het misschien neer op iets zuiniger leven.
Maar voor vele anderen is het een kwestie van de eindjes aan elkaar
krijgen. In de krant lazen we recent dat in België 150.000
mensen een beroep doen op voedselhulp. Sinds enkele jaren is er
bij ons ook een groeiend aantal werkende armen dat gebruik maakt
van voedselhulp.
Bij ons maakt voeding gemiddeld minder dan 20% van het gezinsbudget
uit. In de ontwikkelingslanden gaat vaak 75% van het budget naar
voeding. Als de prijzen van voeding stijgen zoals de afgelopen
jaren, zijn de gevolgen daar dan ook meteen dramatisch.
Onze kerkgemeenschap steunt al enkele jaren het vrouwen-project
in Mbonweh, Kameroen. Deze vrouwen werken via vorming, micro-kredieten
en inkomensgenererende activiteiten aan de verbetering van de
levenssituatie van hun gezin en hun gemeenschap. Broederlijk Delen
gaat dit project in 2009 voor het laatst ondersteunen. In deze
viering wil ik even bij het project stilstaan. Hoewel de situatie
in Kameroen net zoals in vele andere landen op het eerste zicht
uitzichtsloos lijkt, geeft het toch hoop te zien hoe de vrouwen
in dit project zich inzetten om de levensstandaard van hun gezinnen
te verbeteren. De positieve resultaten en de onderlinge solidariteit
tussen deze gezinnen geven de moed om door te gaan. Zij kijken
niet alleen hoopvol uit naar een betere toekomst, zij zetten er
ook hun schouders onder.
Lied
Gebed
Inleiding
op de lezingen
We luisteren
hierna naar twee stukjes van hoop uit de teksten van Jesaja, gevolgd
door het evangelie van vandaag, de vierde zondag van de advent.
Jesaja 43
Maar, zo spreekt Jahwe die
u geschapen heeft, o Jakob, en die u, Israël, heeft gevormd:
Wees niet bevreesd, want Ik heb u verlost, u geroepen bij uw
naam: gij zijt van Mij. Trekt gij door water, Ik ben bij u,
gaat gij door rivieren, zij overspoelen u niet. Moet gij door
vuur heen, gij zult niet branden, en de vlammen deren u niet.
Wat Ik ben Jahwe, uw God, de Heilige van Israël, uw Redder
(
) Zo kostbaar zijt gij in mijn ogen, zo waardevol: Ik
heb u lief. (
) Wees niet bevreesd, want Ik ben bij u.
Jesaja 32
Als de koning rechtvaardig
regeert, en de bestuurders besturen naar recht, is ieder van
hen een beschutting tegen de wind, een schuilplaats tegen de
stortregen, een waterloop in een dorre streek, de schaduw van
een zware rots in een uitgedroogd land. De ogen der zienden
zijn dan niet langer dichtgestreken, de oren der horenden zijn
weer gesplitst. Onbezonnen geesten komen tot inzicht en krijgen
begrip, en de tong van stotteraars spreekt vloeiend en klaar.
Een dwaas wordt niet meer edelachtbaar genoemd en een bedrieger
heeft niet langer aanzien.
Lied 203:
De nacht loopt ten einde, de dag komt naderbij
Lucas, 1,26-33
In de zesde maand werd de
engel Gabriël van Godswege gezonden naar een stad in Galilea,
Nazaret, tot een maagd die verloofd was met een man die Jozef
heette, uit het huis van David: de naam van de maagd was Maria.
Hij trad bij haar binnen en sprak: Verheug u, Begenadigde,
de Heer is met u. Zij schrok van dat woord en vroeg zich
af, wat die groet wel kon betekenen. Maar de engel zei tot haar:
Vrees niet Maria, want gij hebt genade gevonden bij God.
Zie gij zult zwanger worden en een zoon ter wereld brengen,
die gij de naam Jezus moet geven. Hij zal groot zijn en Zoon
van de Allerhoogste genoemd worden. God de Heer zal Hem de troon
van zijn vader David schenken en Hij zal in eeuwigheid koning
zijn over het huis van Jakob en aan zijn koningschap zal nooit
een einde komen.
Homilie
Voedselsoevereiniteit
is een term die weergeeft dat een land kan instaan voor de eigen
voedingsbehoeften van de bewoners, zonder afhankelijk van import
en dus kwetsbaar te zijn. Hoe komt het dat Kameroen zoals vele
andere landen in het Zuiden geen voedselsoevereiniteit kent? Een
drietal belangrijke oorzaken.
Ten eerste is er de import van goederen zoals melk, rijst, maïs,
tarwe, uien, tomatenpuree. De producenten van deze goederen krijgen
vaak subsidies en kunnen de prijs door hun hoge productiviteit
zeer laag houden. Deze goedkope producten overspoelen de lokale
markten in Kameroen waardoor de lokale boeren hun waren niet kwijt
kunnen. Zij stoppen met de lokale productie waardoor het land
steeds afhankelijker wordt van de import.
Ten tweede zijn de grote landbouwbedrijven van de overheid systematisch
failliet gegaan door mismanagement, te weinig kennis van en investering
in het vermarkten van de producten, en de dodelijke goedkope import
uit het buitenland. De bedrijven die de lokale goederen konden
verwerken, bestaan niet meer. De niet-verkochte lokale goederen
moeten dan ook vernietigd worden als ze niet op tijd verkocht
worden.
Ten derde is het ministerie van landbouw zoals in de meeste ontwikkelingslanden
onderbemand en onderbegroot. Het weinige dat het ministerie beheert
komt via corruptie in de verkeerde handen terecht. Ook de jarenlange
verwaarlozing van de landbouw door onder andere de Wereldbank
speelt hier een rol. De Kameroenese ngos pleiten daarom
voor gerichte subsidiëring van de lokale voedselproductie.
Er zijn investeringen nodig in infrastructuur, kennis, stockage,
verbeterde landbouwtechnieken. Subsidies voor eigen voedingsproducten
zijn mogelijk voor de wereldhandelsorganisatie (WTO), maar de
Kameroenese overheid heeft te weinig kennis en invloed om voor
deze uitzonderingsmaatregelen te lobbyen. Er moet meer aandacht
gaan naar vermarkting van lokale producten, want de bevolking
verkiest stilaan de ingevoerde producten boven de lokale producten.
En het is evident dat deze investeringen in landbouw, kennis,
subsidies, een sterk en capabel ministerie van landbouw nodig
hebben.
Na de viering wil de wereldgroep
van filosofenfontein jullie in een half uurtje nog meer achtergrondinformatie
geven over de oorzaken en mogelijke oplossingen van de wereldwijde
voedselcrisis. Dit zal op een interactieve wijze gebeuren. Ik
ga hier daarom niet verder op in, maar wil jullie wel aangeven
op welke manier de vrouwen van Mbonweh met deze problemen van
voedselzekerheid omgaan.
Broederlijk Delen ondersteunt al enkele jaren een bestaande vrouwenorganisatie.
Dankzij de middelen die Broederlijk Delen aanreikt, kunnen zij
vrouwen in verschillende dorpen training geven. Deze gaan zowel
over verbeterde landbouwtechnieken zoals het ecologisch bestrijden
van ziektes, het ontdubbelen van scheuten, het bewaren van de
producten, als over leiderschap, financieel beheer, gezinsplanning,
aidspreventie, enz. De vrouwen leren naargelang hun interesses
ook hoe hun landbouwinkomsten aan te vullen met andere activiteiten,
zoals de verkoop van zelfgemaakte zeep. Omdat het omzetten van
deze training naar de praktijk geld kost en deze vrouwen niet
gemakkelijk aan kredieten kunnen komen, heeft de organisatie een
micro-financieringsproject opgezet. Ondertussen zijn er al 4000
vrouwen die gebruik maken van het systeem. Met het krediet zetten
ze nieuwe activiteiten op en betalen het krediet terug met de
winsten die ze maken. Zoals de meeste micro-kredietinstellingen
werken ze met groepjes vrouwen die garant staan voor elkaars leningen.
Dit verhoogt de terugbetalingskans waardoor het systeem kan blijven
bestaan.
Broederlijk Delen heeft de vrouwenorganisatie in contact gebracht
met Alterfin, een Belgische ngo gespecialiseerd in micro-kredieten.
Met een laatste ondersteuning van Broederlijk Delen zal het luik
micro-financiering van Mbonweh geprofessionaliseerd worden, waarna
ze ondersteuning van Alterfin zullen kunnen krijgen. Dit project
toont aan dat hoewel het weinig kan doen aan de grote structurele
oorzaken van de voedselcrisis in Kameroen, het wel voor de betrokken
vrouwen een verschil maakt tussen het leven onder of boven de
armoedegrens. En een beter inkomen van de vrouwen heeft meteen
invloed op de gezondheid van hun kinderen, het feit dat de kinderen
naar school gaan, enz. Uit de resultaten van het project kunnen
we zien dat de ondersteuning van organisaties als Broederlijk
Delen een hefboom is geweest om het project duurzaam te maken.
En wat is er mooier als project dan mensen onafhankelijk maken
van hulp?
Wat kunnen wij doen in een financiële wereldcrisis? Op het
eerste zicht weinig. Het financieel ondersteunen van projecten
als dat van Mbonweh is natuurlijk mogelijk. Daarnaast vind ik
het belangrijk ook de politieke acties van ngos te ondersteunen.
Het zijn de ngos die ons wakker houden, zowel het publiek
als de overheid, de regering, zodat we niet enkel bezig zijn met
onze eigen koopkracht, maar ook oog hebben voor de gevolgen in
het Zuiden. Zij kunnen de regeringen enkel wakker schudden als
zij kunnen zeggen dat wij hen steunen, dat het publiek ook niet
onverschillig blijft.
Dichter bij ons is het belangrijk oog te hebben voor onze eigen
landgenoten die het steeds moelijker hebben, zowel de mensen zonder
papieren, de alleenstaande moeders, de werkloze arbeider, de bejaarde.
Ofwel zorgt de crisis ervoor dat we ons op onszelf terugplooien
en als een leeuwin onze eigen jongen in de storm verdedigen, ofwel
is het een aanleiding om meer solidariteit te tonen, de schijn
van ons af te leggen en samen te werken aan een gemeenschappelijk
project. Op de vraag wat wij kunnen kunnen, antwoordden de dochters
van Brigitte dat bewust consumeren, eenvoudig leven, voor hen
een levenshouding is. Bewust soberder leven en delen is
uiteindelijk de enige mogelijke oplossing, anders gaat onze planeet
gewoon om zeep. Als je bewust consumeert denk je aan wie
het gemaakt heeft, in welke omstandigheden, voor welke prijs,
hoeveel transport en dus energie het gekost heeft om het product
tot bij mij te brengen, enz. Als je weet dat onze ecologische
voetafdruk door onze vleesconsumptie, rijgedrag, verwarming, apparaten,
enz. tien keer zoveel bedraagt als dat van mensen in het Zuiden
en je dus hun stukje van de planeet opgebruikt, dan moet je wel
beseffen dat het zo niet anders kan. Voor Brigitte zelf komt daar
nog een belangrijke dimensie bij: Zij schrijft: God bemint
me met een oneindige Liefde. Zijn aanwezigheid is als een mantel
rond mij aanwezig. Het is Zijn liefde die me drijft het goede
te doen en wat Hij me geeft aan liefde, liefdevol door te geven.
Ook bewust consumeren heeft met die Liefde te maken. Ik zou de
diepste laag van het leven kwetsen indien ik de ander niet zou
meerekenen bij dit gedrag. We weten dat er allerlei
mankementen zijn in ons huidige geglobaliseerde handelssysteem.
Als christenen moeten we ons wel verbonden voelen met de zwakkeren
en dan ook keuzes maken om te leven in verbondenheid met hen.
Laten we met deze positieve gedachten ons klaarmaken voor het
feest van kerstmis.
Lied
Offerande: CD Ismaël Lo, nr 9
Tafelgebed
Communie: CD Philippopolis, nr 12 (eventueel verdergaan in 13)
Na de communie:
Voorbede Brigitte
Na de viering: CD Ismaël Lo, nr 4