9 maart 2008: Viering door de Wereldgroep
Niet verloren
Muziek: Batay la Fèk Kamanse
(Bethony Pierre-Louis) nr. 1
Lied 417: “Die mij droeg”
Verwelkoming en duiding (Wouter)
Sinds jaar en dag steunen we
met de kapelgemeenschap een project in het Zuiden, nu Mbonweh in
Kameroen, tot twee jaar geleden een project met Guarani-indianen
in Bolivië. De overschrijvingsformulieren op het tafeltje achteraan
herinneren ons daar wekelijks aan. Het is betekenisvol dat ze daar
liggen net naast het brood dat we week na week met elkaar delen.
Onze solidariteit reikt verder dan het delen met de bekende naaste,
dicht bij ons. En onze solidariteit heeft rechtstreeks te maken
met ons gelovig-zijn.
Maar haalt onze solidariteit, die steun aan projecten in het Zuiden,
wel iets uit? Het is een vraag die ook hier binnen de gemeenschap
van tijd tot tijd klinkt. Eigenlijk leert die vraag ons iets over
hoe we hoop begrijpen. Hoop is niet zonder meer afwachten, maar
zelf ook stappen zetten, hoe bescheiden ook.
Dat beeld van actieve hoop vinden we ook
in de vlieger. Een vlieger strandt, maar is niet kapot, gaat niet
verloren. De gestrande vlieger wordt weer opgetild door de wind.
Gods levensadem tilt mensen op, steeds opnieuw. Maar hij heeft daarvoor
de hulp nodig van de vliegeraar. Het samenspel van vliegeraar en
wind maakt dat ‘niets verloren’ is.
Openingsgebed (Samen)
Enige, God van ons
leven,
meer dan wachters naar de morgen, zien wij uit naar U.
Kom naar ons toe met Uw bevrijdend woord
en spreek ons over leven sterker dan de dood.
Roep ons tevoorschijn uit de graven van wanhoop en troosteloosheid
en schenk ons een nieuwe levensadem op alle paden van ons bestaan.
In navolging van Jezus, Uw Zoon, de opgestane opstandige. Amen.
Duiding van lezing (Wouter)
De evangelielezing voor vandaag
is het verhaal van de opwekking van Lazarus. Dat is een vertrouwd
verhaal. We zullen het daarom niet lezen. Wel zullen we luisteren
naar de profeet Ezechiël.
Ezechiël is de auteur van één van de grilligste literaire composities
uit het Oude Testament. Hij was priester en tijdgenoot van de profeet
Jeremia, en was actief onder de joodse ballingen die na de eerste
val van Jerusalem naar Babylonië gedeporteerd waren.
Ezechiël ziet een dal vol beenderen en
God vraagt hem: ‘Kunnen deze beenderen herleven?’ Ezechiëls antwoord
is verrassend: ‘Heer, Gij weet het.’ Hij zegt niet in gelovige overmoed:
‘ja natuurlijk’. Evenmin is hij de cynicus die zegt: ‘nee, natuurlijk
niet’. Hij draagt het antwoord over aan God zelf. ‘Gij weet het’.
Overgave, om aan de overmoed van de goedkope, altijd te vroege halleluja’s
te ontkomen, maar ook aan de verbittering en het hopeloze cynisme
van ‘het is nooit wat geweest en het zal ook nooit wat worden’.
Overgave. Dat je God aanspreekt als een Jij, niet als een anonieme
grootmacht die ergens in het universum aan de touwtjes trekt. God,
Jij die mensen tot spreken uitnodigt, uitdaagt.
In het visioen van Ezechiël herschept
God de beenderen tot mensen door hen met spieren, vlees en huid
te bedekken. Dan maakt God zijn werk af: ‘ik zal jullie mijn adem
geven’. De Ruach van God schept en herschept, is onvermoeibaar.
De bedoeling: mensen overeind zetten ‘zodat jullie weer tot leven
komen, ik zal jullie terugbrengen naar je land’. Wonen in het land,
is niet alleen thuiskomen uit ballingschap, maar ook een leefbare
samenleving scheppen waar menswaardig leven mogelijk wordt.
Lezing: Ez.
37,1-14 (naar Kolet Janssen) (Béatrice)
‘Jullie weten dat God mij soms
beelden laat zien’, zei Ezechiël. ‘Met die beelden wil hij ons iets
duidelijk maken. Vanmorgen kreeg ik van God beelden die zo echt
waren, dat het leek alsof ik er middenin zat. Gods hand tilde mij
op en zette mij neer in een groot dal tussen de bergen. Zover ik
kon kijken was de grond bedekt met beenderen.’
‘Ik liep van de ene kant naar de andere en overal zag ik botten
en schedels, geraamtes en losse beenderen. Het waren er eindeloos
veel. Het dal zag eruit alsof er ooit, lang geleden, een grote veldslag
had plaatsgevonden met duizenden slachtoffers. Ik kreeg tranen in
mijn ogen om al die dode mensen, en om al hun moeders, vrouwen en
kinderen en hun verdriet. “Mensenkind, vroeg God mij toen,”denk
je dat deze beenderen nog tot leven kunnen komen?”
“Dat weet u alleen, God!” antwoordde ik. ‘Toen zei God:” Je moet
die beenderen toespreken uit mijn naam. Zeg hen dat ze naar het
woord van God moeten luisteren. Jahwe zal de levensgeest in julie
brengen en jullie weer levend maken. Ik geef jullie weer pezen en
zenuwen, ik bekleed jullie met vlees en overtrek jullie met huid.
Dan geef ik jullie de levensgeest en zo zullen jullie weer tot leven
komen. Zodat jullie weten en voelen dat ik God ben.’”
‘Ik begon de beenderen toe te spreken zoals God mij gevraagd had’,
ging Ezechiël verder. ‘En zodra ik begon te spreken, hoorde ik een
gedruis. De beenderen bewogen door het dal. Ze schuifelden op hun
plaats en voegden zich bij elkaar tot hele geraamtes. Ik zag hoe
er zich pezen aan hechtten en hoe er vlees overheen kwam. Alles
werd met huid bedekt. Alleen de levensgeest ontbrak nog. Toen zei
God weer tegen mij: “Spreek de beenderen toe in mijn naam. Ik roep
de levensgeest uit de vier windstreken en blaas hem in deze gesneuvelde
mensen. Zo zullen ze weer levend worden.”
Ik deed wat God mij vroeg. En de levensgeest drong tot hen door.
Ze werden weer levend en gingen rechtop staan. Het hele dal was
nu vol levende mensen die lachten en praatten.
“Mensenkind,” zei God tot mij, “zo gaat het ook met jullie volk.
Jullie hadden geen hoop meer, maar ik heb jullie weer levend gemaakt.
Jullie kunnen in jullie eigen land gaan wonen. Weet dat ik, God,
jullie niet in de steek laat.”
Lied 219: “Van ver, van oudsher
aangereikt” (1-4)
Duiding André
Tja, wat haalt ontwikkelingsamenwerking
uit in het Zuiden?
Wat haalt bvb. een project met een aantal
gemeenschappen van Guaraní-indianen in Bolivia uit? Wat is er bvb
sinds 2003 veranderd? Om te beginnen is hun organisatie nu heel
wat representatiever geworden en heeft ze grotere erkenning en invloed
verworven bij de overheid en bij de niet-indiaanse bevolking. Dit
is van kapitaal belang wanneer men weet dat de Guaranis hun aanspraken
op hun territorium en op een leefbaar milieu moeten kunnen verdedigen
in concurrentie met de plannen van machtige olie- en gasexploitanten.
Wanneer men ook weet dat ze door de niet-indiaanse bevolking doorgaans
toch wat als minderwaardig bekeken worden. Nu is de koepelorganisatie
van de Guaranis een erkende gesprekspartner geworden. Er zitten
twee Guaranis in het gemeentebestuur. De directeur van de regionale
officiële dienst voor inheemse aangelegenheden is een Guaraní. De
Guaranís speelden een belangrijke rol in het totstandkomen van de
nieuwe gas- en oliewet (2005) die meer rekening houdt met de belangen
van de lokale bevolking. De koepel (in 2006) stelde zijn regionaal
ontwikkelingsplan op en kan op basis hiervan het investerings- en
ontwikkelingsbeleid van de overheid mee sturen. Natuurlijk zijn
dit alles geen totale of definitieve ‘overwinningen’. Maar niemand
kan ontkennen dat een en ander bereikt werd, dat dit zonder een
stevige organisatie niet zou mogelijk geweest zijn en dat de vorming
en steun die een Boliviaanse NGO aan de Guaranis verleende een dergelijke
organisatie mede tot ontwikkeling gebracht heeft.
Daarnaast is er ook gewerkt aan verbetering van landbouw en van
groenten- en fruittuinen, werd er aan bodemverbetering gedaan, werden
maïssoorten gerecupereerd, kippen- en varkensboerderijtjes gebouwd,
opslagplaatsen voor de mais geïnstalleerd…
Muziek: Move
Tan (0-17 seconden!) Bethony Pierre-Louis) nr. 4
Dat het allemaal niets uithaalt
is zeker ook de mening niet van de zowat 4000 leden van de vrouwengroepen
die in Kameroen door de organisatie Mbonweh bereikt worden. Zij
volgen vormingsseminaries rond thema’s die voor hun dagelijkse leven
van groot belang zijn. Het gaat dan bvb om verbetering of uitbreiding
van hun economische activiteiten in landbouw en kleinveeteelt en
verkoop. Maïs, palmbomen en varkenskweek horen daar natuurlijk bij.
Maar ook slangenkweek en het maken (en verkopen) van zeeppoeder.
Men maakt hierbij ook gebruik van de formules van microkredieten
en wat men een ‘rollend fonds’ noemt. Dikwijls is een minimale,
maar belangrijke, verbetering van je economische activiteit maar
mogelijk met een kleine investering waar men echter het geld niet
voor heeft. Daarom kunnen micro-kredieten en rollende fondsen een
belangrijke hefboom zijn. In ieder geval is de eigen voeding verbeterd,
verkoopt men meer en komt alle zaaigoed voor maïs nu uit eigen kweek
en moet men die niet meer gaan kopen. Een ander belangrijk domein
van vorming is dat van de gezinsplanning en van aids-preventie.
Wat de werking van Mbonweh echter nog een extra waarde geeft is
dat ze het leven van de vrouwengroepen, het gemeenschapsgevoel en
het vieren van gemeenschap versterkt. De bevestiging van de eigenwaarde
van de vrouw gebeurt hier zowel door hen meer kansen te geven om
te tonen wat ze kunnen als door het ervaren van solidariteit en
bemoediging door andere vrouwen. Wanneer een training in slangenkweek
met spontane zang en dans wordt afgesloten, dan zegt dat wel iets.
De toekomst van deze vrouwen, zoals ook die van de Guaranís in Bolivia,
zal sterk bepaald worden door de manier waarop de wereldhandel zich
zal ontwikkelen. Het is daarom van levensbelang dat organisaties,
academici en politici zich inzetten, in het Zuiden en in het Noorden,
voor afspraken die oog hebben voor de noden van mens en milieu en
met name ook voor het welzijn van de meest kwetsbare landen en groepen.
Muziek: Move
Tan (17-45 seconden!) Bethony Pierre-Louis) nr. 4
En wat met Haïti ? Haïti is zeker
één van die landen die iemand tot vertwijfeling kan brengen. Niets
lijkt er echt van de grond te komen in dit armste land van Latijns
Amerika. Politiek lijkt men van de ene ontgoocheling in de andere
te vallen. Corruptie, geweld, stuurloosheid en rechteloosheid en
natuurrampen zijn ware gesels voor de bevolking. Wie dit land wat
opvolgt, zal zich wel eens afvragen of het beter niet bestond… Maar
in het filmpje dat nu onmiddellijk na de viering hier in de kapel
zal vertoond worden, leren we mensen en groepen kennen die de moed
niet opgeven en toch wat bereiken.
Muziek: Move
Tan (46-1 min 19 seconden!) Bethony Pierre-Louis) nr. 4
Duiding (Herman)
Individuele acties en grootschalige
initiatieven brengen hier iets teweeg ten goede
Jozef is een vriend-kennis van
heel lang geleden. Nu is hij al enkele jaren dakloos. Elke dag doet
hij in Antwerpen de toer van 70 glascontainers om er met een ijzeren
haak de lege flesjes uit te vissen waar men nog statiegeld van krijgt.
De opbrengst ervan stort hij aan Artsen zonder Grenzen
Hij vertelt:
Zes jaar geleden zat ik hier – ik had toen geen woonst meer - en
het werd me ineens zonneklaar. Ik ging proberen om ergens in de
wereld een duurzaam cadeau te geven waarbij ik niet moest twijfelen
over de zin en waar ik niet afhankelijk zou zijn van een “dank
u”. Weet ge Herman dat 40 eurocent voldoende is om, gelijk waar
in de wereld, voor een moeder medicijnen te kopen waardoor ze, als
ze een kindje ter wereld brengt, niet moet doodbloeden. Daardoor
is heel dat gezin gered want ze hebben elkaar nadien nog. Meer en
meer kan ik me daar een hele dag goed bij voelen.
Als ik een dag werk, heb ik 10 euro aan statiegeld; soms een beetje
meer of soms een beetje minder. Ik had ergens gelezen dat je voor
dat bedrag een kindje van blindheid kan genezen als de oorzaak vitaminetekort
is. Met dat geld is dat opgelost. Dat werd zowat mijn referentiepunt.
Eigenlijk wil ik ergens op de wereld een blijheid brengen die duurzaam
is. Een kind in die landen dat terug gezond is, opnieuw kan meehelpen
en voor de familie drinkwater kan halen of brandhout verzamelen….
dat doet dat iets dat van levensbelang is en het hoort het er terug
bij. En ik kan daarvoor zorgen door een dag te werken. Die acht
uren inspanning zijn voor mij een ervaring van geluk. s’Avonds
ben ik moe maar tevreden. Ik heb een dag gewerkt en ik heb de ogen
van een kind gered.
Muziek: Move
Tan (1 min 19 sec- 1 min 37 sec!) Bethony Pierre-Louis) nr.
4
Lied 628 tijdens offerande:
“Voor mensen die naamloos”
Gebed over de gaven (samen)
Vader
van alle Leven,
al delen wij soms brood in tranen, al smaakt wijn soms bitter,
Gij roept ons in Jezus’ naam
om te geloven dat dit brood en deze beker eeuwig en goéd leven
beloven,
als wij delen en breken wie wij zijn, wat wij kunnen.
Doe ons begrijpen hoe Gij
bevrijding en nieuw leven wilt zijn, hier en nu, en alle dagen.
Amen.
Tafelgebed in de veertigdagentijd
Onze Vader
Voorbeden
(Mieke)
De Haïtiaanse dichter Hérold
Toussaint schreef in zijn gedicht: ‘Jij zult nooit sterven’ een
eigen versie van de zaligsprekingen. Bidden wij dat we ons deze
levenshoudingen eigen mogen maken.
Als je vreugde beleeft aan
het delen met anderen
Als je echt samen wil werken met wie
streven naar een liefdevolle samenleving
Als je je talenten ten dienste wil stellen
van de ongelukkigen in jouw land
Wees er zeker van, vriend, jij zult nooit sterven.
Lago, lago
Als je hen die niet schitteren in onze maatschappij
tot je vrienden kan rekenen...
Als je weigert collega’s ten onrechte te beschuldigen,
als je hen succes wenst uit de grond van je hart
Wees er zeker van, vriend, jij zult nooit sterven.
Lago, lago
Als je de stille kreet hoort van miljoenen mensen die honger lijden,
de roep van wie onrechtvaardig behandeld en verdrukt wordt...
Als je je met al je krachten inzet
om de tranen te wissen van het gezicht van je land
Als je je verzet tegen de onrechtvaardige maatregelen
die de armen in je land stilletjes doen sterven...
Wees er zeker van, vriend, jij zult nooit sterven.
Lago, lago
Als je Gods naam leest in het gezicht van de vreemdeling
Als je aanvaardt de beker te drinken van eenzaamheid en misprijzen
omwille van je geloof en omwille van de liefde
Als je voldoende moed en sereniteit hebt
om je vergissingen en fouten te aanvaarden
Wees er zeker van, vriend, jij zult nooit sterven.
Lago, lago
Zending (Marcel)
Moge de God van het leven ons
bij de hand houden
ons oprichten uit alles wat ten dode is en geen toekomst biedt.
Moge hij als een betrouwbare gids ons voorgaan op de weg
van vrede en gerechtigheid, leven in overvloed.
Zegene ons daartoe de God van leven:
in de naam de Vader en de Zoon en de Heilige Geest
Muziek: Awozan
nr. 4
Campagnefilm (17’): Haïti
heeft ook talent
|