------
 
Welkom
------
Liturgie
------
Vorming
------
Historiek
------
Archief
------
Kalender
------




26 september 2004 -26e zondag in het jaar
Thema van de nevendienst : Steek er je HART in
Lezingen (liturgie) : Verhaal van de rijke man en Lazarus

Sabine Van Huffel

SAMENVATTING :
We bezinnen  ons over de betekenis van ons hart aan de hand van het verhaal van de nar die zijn hartje verloren had. We brengen het verhaal in relatie tot het evangelie ``de rijke man en Lazarus’’.

KRUISTEKEN :

VERWELKOMING :
Ik lees een welkomwoord voor waarin ik aankondig dat het HART als rode draad door onze viering loopt. Hart met de H van hartig, de A van aangenaam, de R van rotsvast en de T van teder. 
Klein DOEmoment: 
de kinderen moeten de woorden van volgende zin in de juiste volgorde leggen (elk woord staat afzonderlijk op een hartje geschreven):

``Een hart is een bloem die in weinig tuintjes bloeit’.’ 
We verduidelijken dit zinnetje aan de hand van het evangelie en een aansluitend verhaal dat het evangelie verduidelijkt.

EVANGELIE: we lezen uit de kinderbijbel over ``de rijke man en Lazarus’
> de kinderen vertellen hoe zij het verhaal begrijpen, wat Jezus hiermee bedoelt.
Ik geef geen hints en zie hoe ze op deze tekst reageren…

VERHAAL   :  we lezen het verhaal van de nar uit catecheseboek ``Blij meedoen” 
Het is het verhaal van de nar die niet begrepen wordt, weggejaagd wordt door zijn baas en ontdekt dat hij zijn hart verloren heeft. Hij gaat op zoek om een nieuw hart te kopen. Hij komt daarbij bij de reus en de medicijnman die met hem spotten door te zeggen dat alle hartjes zojuist opgepeuzeld zijn. Van verdriet valt hij in slaap maar de volgende morgen hoort hij een klein meisje die op hem af komt en hem vraagt waarom hij zo droevig is. Hij vertelt zijn verhaal en het meisje stelt voor haar hartje met hem te delen en plots voelt de nar zijn hartje terug. De nar vraagt: ``Hoeveel moet ik je betalen? ‘’ waarop het meisje antwoordt ``Maar kleine vriend, een hart kan men niet kopen , een hart dat schenkt men’’.

Navertellen, betekenis begrijpen en actualiseren. We laten de kinderen het verhaal wat navertellen en dan peilen we naar de betekenis ervan. ``zijn hart verliezen’’ betekent niet begrepen worden, uitgestoten, gepest worden, liefdeloos behandeld worden. ``Zijn hartje delen’’ betekent gewaardeerd en liefdevol behandeld worden door een medemens. Nadien actualiseren we het verhaal naar levensechte situaties vandaag: uit de klas, de omgeving, asielzoekers, gehandicapten,… Dit is de manier waarop we het evangelie van ``De rijke man en Lazarus’’ kunnen actualiseren.

ACTIVITEIT MET DE KINDEREN :
Ik heb 5 grote rode harten uitgeknipt en een touwtje aan bevestigd (zodat ik ze kan ophangen met kleine wasspelden aan het altaar). Elk kind krijgt een ``POST IT’’ papiertje waarop het schrijft hoe het zijn  hartje  kan delen tijdens dit schooljaar. Deze papiertjes worden dan geplakt op de grote rode harten en bij de offerande naar het altaar gebracht.

SAMENVATTING NA DE COMMUNIE :
Ik lees de samenvatting voor van het verhaal en vertel hoe de kinderen het verhaal begrepen. Enkele kinderen lezen de tekst voor die ze op hun blaadje geschreven hebben.

REKWISIETEN
5 rode harten, Post It, stylo’s, potloden, 5 wasspelden, hartenpuzzel

BRONNEN
het catecheseboek  ``Blij meedoen’’ van kring 11 (dateert van 1980)
draaiboek dankviering Sint-Lambertus 27 juni 1998 
Kinderbijbel: Bijbel voor Kinderen, Bosch & Keuning nv, p.238

------