26 september 2004 -26e
zondag in het jaar
Thema van de nevendienst : Steek er je HART in
Lezingen (liturgie) : Verhaal van de rijke
man en Lazarus
Sabine
Van Huffel
SAMENVATTING
:
We
bezinnen ons over de betekenis van ons hart aan de hand van
het verhaal van de nar die zijn hartje verloren had. We brengen
het verhaal in relatie tot het evangelie ``de rijke man en
Lazarus’’.
KRUISTEKEN :
VERWELKOMING :
Ik
lees een welkomwoord voor waarin ik aankondig dat het HART
als rode draad door onze viering loopt. Hart met de H van
hartig, de A van aangenaam, de R van rotsvast en de T van
teder.
Klein
DOEmoment:
de kinderen moeten de woorden van volgende zin in de juiste
volgorde leggen (elk woord staat afzonderlijk op een hartje
geschreven):
``Een hart is een bloem die in weinig tuintjes bloeit’.’
We verduidelijken dit zinnetje aan de hand van het evangelie
en een aansluitend verhaal dat het evangelie verduidelijkt.
EVANGELIE: we lezen uit de kinderbijbel over ``de rijke man en Lazarus’
> de kinderen vertellen hoe zij het verhaal begrijpen,
wat Jezus hiermee bedoelt.
Ik geef geen hints en zie hoe ze op deze tekst reageren…
VERHAAL : we lezen het verhaal van de nar uit catecheseboek
``Blij meedoen”
Het is het verhaal van de nar die niet begrepen wordt, weggejaagd
wordt door zijn baas en ontdekt dat hij zijn hart verloren
heeft. Hij gaat op zoek om een nieuw hart te kopen. Hij komt
daarbij bij de reus en de medicijnman die met hem spotten
door te zeggen dat alle hartjes zojuist opgepeuzeld zijn.
Van verdriet valt hij in slaap maar de volgende morgen hoort
hij een klein meisje die op hem af komt en hem vraagt waarom
hij zo droevig is. Hij vertelt zijn verhaal en het meisje
stelt voor haar hartje met hem te delen en plots voelt de
nar zijn hartje terug. De nar vraagt: ``Hoeveel moet ik je
betalen? ‘’ waarop het meisje antwoordt ``Maar kleine vriend,
een hart kan men niet kopen , een hart dat schenkt men’’.
Navertellen, betekenis begrijpen en actualiseren. We laten de kinderen het verhaal wat
navertellen en dan peilen we naar de betekenis ervan. ``zijn
hart verliezen’’ betekent niet begrepen worden, uitgestoten,
gepest worden, liefdeloos behandeld worden. ``Zijn hartje
delen’’ betekent gewaardeerd en liefdevol behandeld worden
door een medemens. Nadien actualiseren we het verhaal naar
levensechte situaties vandaag: uit de klas, de omgeving, asielzoekers,
gehandicapten,… Dit is de manier waarop we het evangelie van
``De rijke man en Lazarus’’ kunnen actualiseren.
ACTIVITEIT MET DE KINDEREN :
Ik
heb 5 grote rode harten uitgeknipt en een touwtje aan bevestigd
(zodat ik ze kan ophangen met kleine wasspelden aan het altaar).
Elk kind krijgt een ``POST IT’’ papiertje waarop het schrijft
hoe het zijn hartje kan delen tijdens dit schooljaar. Deze
papiertjes worden dan geplakt op de grote rode harten en bij
de offerande naar het altaar gebracht.
SAMENVATTING NA DE COMMUNIE :
Ik
lees de samenvatting voor van het verhaal en vertel hoe de
kinderen het verhaal begrepen. Enkele kinderen lezen de tekst
voor die ze op hun blaadje geschreven hebben.
REKWISIETEN
5
rode harten, Post It, stylo’s, potloden, 5 wasspelden, hartenpuzzel
BRONNEN
het
catecheseboek ``Blij meedoen’’ van kring 11 (dateert van
1980)
draaiboek
dankviering Sint-Lambertus 27 juni 1998
Kinderbijbel:
Bijbel voor Kinderen, Bosch & Keuning nv, p.238
|