11 juli 2021: 15e zondag door het jaar (2021)
Zending van de
twaalf (Mc. 6, 7-13)
Gonda
Mertens
Begroeting
Voor ieder van jullie blij weerzien en
van harte welkom!
Ik vind het fijn jullie te mogen begroeten
In naam van de Vader, de Zoon en de heelmakende
Geest.
Lied
001
Wie anders zal de hemel dragen
Inleiding
Vandaag
vertelt Marcus ons het verhaal over de zending
van de twaalf
Jezus geeft een duidelijke opdracht aan zijn
leerlingen: ze moeten op weg gaan en het Rijk
Gods verkondigen, mensen oproepen tot bekering,
zieken genezen en demonen uitdrijven…
Wat betekent die zendingsopdracht vandaag voor
ons?
De kerken lopen leeg en veel mensen beschouwen
zich als ’ongelovigen’ of als ‘gelovigen die op
een andere manier geloven’.
Zij voelen zich vreemdelingen in de wereld van
de Bijbel en voor de meeste jongeren hoort het
christelijk geloof thuis in de wereld van hun
ouders en grootouders.
Velen onder ons zijn de religieuze zekerheden
van vroeger kwijtgeraakt en in hun dagelijks
leven speelt religie nauwelijks nog een rol.
Ongelovigen kunnen dat wellicht interpreteren
als ‘de dood van God’ maar voor gelovigen
betekent dit dat we, in een noodzakelijke
overgangsfase zijn beland!
Als we naar de toekomst van religie vragen dan
zal het antwoord afhangen van het vinden van een
dynamische verbinding tussen twee tradities; de
christelijke en de seculier humanistische.
We moeten niet bang zijn voor andere
levensvisies, ons er niet van distantiëren maar
integendeel de noden van mensen in onze wereld,
verdriet, vreugde, angst en hoop met hen delen.
We zijn in een tijd gekomen waarin God tot ons
komt als een vraag niet als antwoord.
In de homilie wil ik daar wat dieper op ingaan.
Openingsgebed
Eerste lezing:
Enkele losse gedachten uit: Hopeloos
hoopvol van John D. Caputo
Ik wil een alternatieve visie bieden op een
religie die vertrouwen geeft, een religie die
het leven en alles wat daarbij hoort in zich
meedraagt.
Deze alternatieve religie dicht de kloof tussen
gelovige en ongelovige, tussen theïst en
atheïst, geloof en denken, het religieuze en het
seculiere, tussen deze wereld en de volgende.
Religie betekent voortdurend blootgesteld worden
aan het onvoorwaardelijke, open staan voor iets
uitzonderlijks, iets onvoorzienbaar, iets dat
niet is te programmeren.
Religie kan overal gebeuren - God kan overal
gebeuren!
Jezus ging om met zondaars. Hij kiest
systematisch de kant van hen die buiten de boot
vallen, de verloren schapen, het verloren
muntje, de verloren zoon, de vrouw die overspel
pleegde,…
Hij verlegde grenzen…
Grenzen verleggen veronderstelt bekering,
veranderen van perspectief…
Voor Tomas Halik is je bekeren gaan van het
uiterlijke naar het innerlijke,
van christen zijn naar christen worden.
Grenzen verleggen is aansluiting zoeken bij
anders denkenden die van elkaar verschillen
maar die allemaal erkennen dat we als
stervelingen dezelfde uitgangspositie hebben.
We zijn allemaal verloren en hebben sturing
nodig.
Grenzen verleggen betekent radicaal afstand doen
van onze ‘geprivilegieerde’ plaats in de wereld.
Lied 581
Zoals Ik zelf gezonden ben
Evangelie:
Mc. 6, 7-13
Homilie:
In het evangelie hoorden we dat Jezus zijn
leerlingen uitzond om het Rijk Gods te
verkondigen
Wat betekent zending en gezonden worden
vandaag?i
In deze homilie wil ik hierbij stil staan en heb
mijn oor te luisteren gelegd bij Tomas Halik.
Hij vertrekt van de veel gestelde vraag over een
mogelijke terugkeer van geloof en religie.
Een aantal hedendaagse religie filosofen gaan
ervan uit dat het westerse type van religie en
christendom aan het einde is gekomen en zijn
beste tijd achter zich heeft, alvast in het
westers georïenteerde halfrond, maar dat dit nog
niet het einde betekent van geloof, hoop en
liefde.
Het christendom van morgen zal hier niet meer
een systeem van geloven en bestaande rituelen
zijn, het moet een leerplaats worden van geloof
hoop en liefde, schreef Durkheim
Voor veel mensen klinken bijbelse uitspraken
over geloof hoop en liefde als onbegrijpelijke
woorden, uit een onbekende lang vergeten taal.
Zij beschouwen zichzelf vaak als ‘ongelovig’ of
als’ gelovigen die op een andere manier
‘geloven’ dan de nog traditie getrouwe
christenen en joden rondom ons.
Hoe kijken wij zelf naar het eigen gelovig zijn?
Lopen wij, die ons al of niet nog christen
willen of durven noemen, niet weg voor de vraag
in hoever wij de bijbelse boodschap over God en
de komst van het Godsrijk, nog ten diepste
begrijpen en op een authentieke manier beleven.
Er werd in het recente verleden al veel
gesproken over de nood aan een nieuwe
evangelisatie.
Tomas Halik zegt hierover: de roep naar een
‘nieuwe evangelisatie’ zal pas echt ‘nieuw zal
zijn wanneer we ons bevrijden van de nostalgie
van gisteren, vandaag moeten wij ons begeven op
de concrete weg van de liefde.
Een ‘nieuwe evangelisatie’ moet niet meer
uitgaan van het bekeren van ongelovigen maar
moet beginnen met een oproep tot bekering aan
het adres van hedendaagse christenen
Hij spreekt over een bekering van het uiterlijke
naar het innerlijke, van uiterlijke structuren
naar de inhoud, van de letter naar de Geest, van
het christen zijn naar het christen worden.
We moeten niet willen terugkeren naar een kerk
zoals die ooit was, maar onze terugkeer moet
zich richten op Hem die zich niet vasthield aan
de gelijkheid met God maar er juist afstand van
deed en zo de Dienaar geworden is van allen.
Want zoveel heeft God van de wereld gehouden dat
hij zijn Zoon heeft gezonden niet om de wereld
te veroordelen maar om door Hem de wereld te
redden.
Wij moeten het verlangen naar een bevoorrechte
plaats van het christendom in deze wereld
opgeven; ieder van ons moet ‘één worden met
mensen ver of dichtbij’ in de wereld en
deze solidariteit serieus nemen. Dat vraagt veel
engagement, telkens anders vanuit ieders eigen
specifieke plaats, functie en
mogelijkheden.
De vreugde, de hoop, het verdriet en de angst
van mensen moeten we samen met hen delen.
We mogen niet bang zijn op die manier onszelf en
onze christelijke identiteit te verliezen.
Het komt erop aan dat christenen zich vooral
niet willen onderscheiden van de massa en dat we
evenals Jezus bereid moeten zijn om ‘de gestalte
van een slaaf’ aan te nemen.
Deze zelfontlediging in een wereld die vooral
bezig is met materieel succes, houdt in dat we
enkel via deze weg kans maken terug het
‘zout der aarde, en het ‘licht van de
wereld’ te worden.
Tomas Halik schrijft: Wees niet meer een
‘afgezonderd volk’ en schrik er niet voor terug
om één te worden met de mensen van deze tijd,
één met hun zorgen en vragen, hun angsten en hun
hoop.
Ween met de wenenden en verheug u met hen die
zich verheugen.
Dit is geen oproep tot conformiteit maar tot
liefde!’.
Onze zending vandaag is ‘een oproep tot liefde’
die ons niet wegtrekt uit de wereld maar er ons
juist mee verbindt. De eerste en onontbeerlijke
stap naar verbinding is vertrouwen.
Voor wie leerling van Jezus wil zijn betekent
anderen vertrouwen en ook liefhebben, niet hen
benaderen vanuit een ‘onkritische en
manipulerende liefde. De liefde waarmee we de
wereld moeten liefhebben, is de solidaire,
dienende, zichzelf vergetende liefde die uitgaat
naar de wereld van concrete mensen, ‘de wereld
van het ‘Jij’ zoals Martin Buber die noemde.
Tot dit ‘Jij’ behoort ook de niet - menselijke
wereld, bijvoorbeeld de dieren, een landschap,
de natuur, de wetenschap, de kunsten enz…
Zij bieden een doorkijk op het Absolute ‘Jij’.
Ze hebben een transformerende kracht.
Aandacht en verwondering voor alles wat ons
omringt maakt de realiteit zachter.
Dit besef nodigt ons uit tot een houding van
echte zorg, tederheid en verantwoordelijkheid
voor de wereld waarvan wij deel uitmaken.
We moeten ‘In de wereld’ zijn, maar niet van de
wereld.
De evangelische boodschap is voor christenen een
onuitputtelijke bron van kracht en inspiratie.
Het vertrouwen in de menselijke wereld mag ook
niet naïef en onkritisch zijn waardoor we het
gevaar van kwaad en onrecht onderschatten en zo
de ‘demonen van onze tijd’ wegwuiven.
Slechts wanneer het huidige christendom het
‘ongelovig’ seculiere humanisme en de
secularisatie serieus neemt en als een
volwaardige broer accepteert, zal de hedendaagse
seculiere cultuur hopelijk het christelijk
geloof opnieuw serieus nemen.
We moeten ons niet afkeren van een ambivalente
werkelijkheid, van tegengestelde
opvattingen en perspectieven en niet bang
zijn van verschillende meningen over alles.
De tijd is rijp, dat christenen ophouden met ‘de
niet gelovige medemens te beschouwen als ‘de
verloren zoon’ uit het evangelie. Het is de
hoogste tijd om van perspectief te veranderen.
Door te kijken naar onszelf en naar onze
medemensen met de ogen van een onvoorstelbaar
ruimhartige of barmhartige Vader, kunnen we ons
diep verbonden voelen met anders gelovigen en
anders denkenden, waar ter wereld ook.
Het geheim van de Barmhartige Vader is een
liefdevol hart voor zijn beide zonnen
Het geheim van onze hedendaagse zending is een
ruim en liefdevol hart.
Orgelmuziek
Lied
149
Tafelgebed:
151
Onze Vader
Communieritus
Orgelmuziek
Slotgebed
Lied 114
Uit naam van de wereld
2 - 3 - 5 - 7 - 8 - 9 - 10
Zegen en
zending
|