21 februari 2021: 1e zondag van de
Veertigdagentijd (2021)
Van de oude naar de
nieuwe wereld (Mc. 1, 12-15)
Frank
Cuypers
Openingslied: 310 – Een mens te
zijn op aarde
Inleiding:
Is Corona niet als een zondvloed over onze
wereld gekomen? Met een eerste golf, met een
tweede golf, met de dreiging van een derde golf
die we met alle krachten moeten proberen af te
wenden? En beleven we niet al bijna een jaar een
woestijntijd? Voor de ene misschien al wat erger
dan voor de andere, maar met voor sommigen een
echt ongewild kluizenaarsbestaan ? Corona heeft
impact gehad op alles wat we doen. Hoe we
boodschappen doen, hoe we met elkaar omgaan, hoe
we werken en onze vrije tijd besteden. Hoe we
als gemeenschap ons geloof beleven.
Vorige woensdag begon met Aswoensdag de
Veertigdagentijd naar Pasen. We zitten dus nu
ook nog eens in een soort van quarantaine naar
Pasen toe.
De lezingen van vandaag hebben, net zoals vorige
zondag, een heel actuele klank. In de eerste
lezing uit het boek Genesis lezen we hoe aan de
quarantaine van Noach en zijn bubbel in de Ark
een einde komt als God na de zondvloed zijn
bevrijdende woorden van het nieuwe verbond
spreekt.
En bij Marcus lezen we hoe Jezus na zijn
quarantaine in de woestijn verkondigend
rondtrekt en de nabijheid van het Rijk Gods
verkondigt.
Voor Noach en voor Jezus begint een nieuwe tijd,
zij komen in een nieuwe wereld terecht. Van de
oude naar de nieuwe wereld. Kan dat voor ons ook
het thema van deze Vasten worden?
Traditioneel sluiten we binnen Filosofenfontein
tijdens de Vasten ook dicht aan bij de thema’s
en acties van Broederlijk Delen. Broederlijk
Delen bestaat dit jaar zestig jaar. Zij keren
terug naar het hart van hun campagnes: het
delen. Wie deelt, krijgt honderdvoudig leven.
Honger hoeft niet. Delen geeft overvloedige
verzadiging aan allen. Ook economische,
politieke, ideologische en religieuze macht kan
gedeeld worden. Zo wordt het delen een hefboom
voor structurele veranderingen. En structurele
veranderingen zijn broodnodig om wereldwijde
problemen zoals coronapandemie, toenemende
armoede, groeiende ongelijkheid,
klimaatverandering op te lossen. Delend gaan we
samen en solidair met gemeenschappen wereldwijd
van de oude naar een nieuwe wereld waar
het welzijn van mensen en de grenzen van onze
planeet centraal staan.
“Van de oude naar de nieuwe wereld” wordt zo ook
de rode draad doorheen de vieringen van de
veertigdagentijd.
Bij het begin van deze viering en van deze
vasten keren wij ons tot God met heel ons hart.
Om onszelf te hervinden. Om het oude los te
laten en nieuwe wegen te gaan.
Wij maken het even stil.
Gebed:
God
van alle leven,
Na alle chaos en uitzichtloosheid
Sloot Gij een verbond van leven
met Noach en de zijnen.
Uw veelkleurige regenboog zegde
hun nieuwe toekomst aan.
Sluit ook vandaag een nieuw
verbond,
Nu wij met Jezus uw tochtgenoot,
Veertig vastendagen lang de
woestijn intrekken.
Verbind U met ons en schenk ons
volheid van leven
In Jezus’ naam. Amen
1e lezing:
Gen 9, 8 - 15
God zei tot Noach en zijn zonen: `Nu ga Ik mijn
verbond aan met u en met uw nageslacht, en
met alle levende wezens die bij u zijn, met de
vogels en de viervoetige dieren, met alle dieren
van de aarde die bij u zijn, al wat uit de ark
is gekomen, al het gedierte van de aarde. Ik ga
met u een verbond aan, dat nooit meer enig
levend wezen door het water van de vloed zal
worden uitgeroeid, en dat er zich nooit meer een
vloed zal voordoen om de aarde te verwoesten.'
En God zei: `Dit is het teken van het verbond,
dat Ik instel tussen Mij en u, en alle levende
wezens die bij u zijn, voor alle geslachten. Ik
zet mijn boog in de wolken; die zal het teken
zijn van het verbond tussen Mij en de aarde.
Wanneer Ik op de aarde de wolken samenpak en de
boog in de wolken zichtbaar wordt, dan zal Ik
denken aan het verbond tussen Mij en u en alle
levende wezens, alles wat leven heeft. De
wateren zullen nooit meer zwellen tot een vloed
om al wat leeft te verdelgen.
Tussenzang:
725B - Psalm 25
Evangelie:
Marcus 1, 12 - 15
Terstond dreef de Geest Hem naar de woestijn.
Veertig dagen bracht Hij in de woestijn door,
terwijl Hij door de satan op de proef werd
gesteld. Hij verbleef bij de wilde dieren en de
engelen bewezen Hem hun diensten. Nadat Johannes
was gevangengenomen, ging Jezus naar Galilea en
verkondigde er Gods Blijde Boodschap. Hij
zei: 'De tijd is vervuld en het Rijk Gods is
nabij; bekeert u en gelooft in de Blijde
Boodschap.
Homilie
We konden tijdens de liederen genieten van de
prachtige kunstwerken van Marc Chagall, de
kunstenaar die veel Bijbelse thema’s geschilderd
heeft . We zagen onder andere het schilderij "de
regenboog" met Noach languit liggend op de
grond, genietend van een prachtige regenboog,
door de kunstenaar voorgesteld als een helderwit
geschenk van God.
De verhalen van vandaag zijn ons welbekend.
Wellicht kennen we van de beide verhalen zelfs
nog veel meer details. Details over de ark en
haar bewoners. Details over de beproevingen van
Jezus in de woestijn. Maar vandaag horen we die
details niet. In beide verhalen wordt er vooral
vooruit gekeken. Er wordt een nieuw verbond
afgekondigd. Er breekt een nieuwe tijd aan, een
start van een nieuwe schepping.
Noach mag de regenboog zien als teken van het
verbond van God met de mens. De oude schepping
werd vernietigd, misschien omdat God zo
ontgoocheld was over zijn schepping. Dankzij de
ark kon de wereld opnieuw beginnen. Er kwam een
nieuwe schepping: Noach en zijn familie zouden
anders gaan leven en ook God maakte het
voornemen om voortaan anders met de aarde en de
mens om te gaan. Daarom plaatste Hij een
regenboog aan de hemel. De regenboog die je kan
zien na het vernietigende onweer. God drukte met
dit symbool zijn solidariteit met de mens uit,
en hoe Hij voortaan zou meevechten met de mens
opdat de wereld rechtvaardig en vredig zou
worden.
Aan de boog zit nog een tweede betekenis. In het
Hebreeuws heeft men eenzelfde woord voor
krijgsboog en regenboog. Je kan het verhaal dus
ook lezen als God die zijn krijgsboog aan de
hemel hangt en dus wil afzien van elk geweld. De
twee betekenissen roepen elkaar op. God is
solidair met het lijden en het onrecht dat
mensen treft en Hij verzet zich op zijn manier
tegen dit lijden. Maar zijn verzet of strijd om
gerechtigheid zijn van een andere orde dan
mensen zich voorstellen. Het is een geweldloze
strijd met als enige en uiteindelijke bedoeling:
dat er een nieuwe verbondenheid over heel de
aarde zou mogen groeien.
Een nieuw begin is ook in zekere zin het thema
van de tweede lezing, uit Marcus, over het
verblijf van Jezus in de woestijn. Marcus heeft
over de bekoring van Jezus in de woestijn maar
een kort bericht. Het is geen samenvatting van
het bekoringsverhaal zoals Matteüs en Lucas het
vertellen. De bekoringen worden niet in het lang
en breed beschreven. Centraal staat de bezieling
waarmee Jezus, na zijn doopsel, zijn
veertigdagentijd doormaakt in harmonie tussen
engelen en wilde dieren. Jezus leeft in de
woestijn samen met de wilde dieren en wordt door
engelen bediend. Op die manier roept Marcus het
beeld op van de tuin van Eden. Voor Marcus is
Jezus de nieuwe Adam. Maar terwijl Adam - en bij
uitbreiding dé mens of iedere mens - faalde, zal
deze nieuwe Adam slagen en zo heil brengen.
Jezus keert als een nieuwe mens terug naar
Galilea om het Nieuwe Verbond van God met de
mensen aan te kondigen.
Net zoals met de regenboog een nieuwe schepping
begon, begint volgens Marcus opnieuw een
schepping dank zij de figuur van Jezus.
Terug naar vandaag. Natuurlijk kijken we ernaar
uit om van Corona af te geraken. We willen
perspectief. We willen dat de beperkingen
wegvallen. We willen vooral dat alles terug
wordt en kan ... als vroeger.
Dat is niet wat we vandaag in de lezingen horen.
Daar horen we over een echt nieuw begin.
Laat ons proberen ons in deze vastentijd met
Coronabeperkingen meer en meer bewust te worden
van de nieuwe schepping en het nieuwe begin die
zich aandienen. God wil het kwaad uit de wereld
helpen en vecht met de mens mee tegen het
kwaad. Hij wil ons opnieuw in relatie te brengen
met de natuur, met de ander en met Zichzelf, de
geheel Andere... Ieder van ons wordt
opgeroepen om nieuwe Adam en nieuwe Eva te zijn
in verbondenheid met de schepping en het leven
overal op aarde. Laat ons blijven kijken naar de
regenboog, alle geweld uitbannen, en groeien
naar een nieuwe solidariteit. Amen.
Lied 545
Naar uw beeld
Vrije voorbeden
Lied 164
– Gij die de stomgeslagen mond verstaat
Onze Vader en Vredeswens
Bijdrage
Wereldgroep
1ste
zondag van de vasten 2021
In Genesis zegt God
na de zondvloed tegen Noah: “Ik sluit een
verbond met jullie, jullie nakomelingen en met
alle levende wezens; ik plaats mijn boog in de
wolken, die zal het teken zijn van het verbond
tussen mij en de aarde”; Noah wordt de behoeder
van de schepping. Noah wordt de nieuwe mens naar
het beeld van God, een hoeder van zijn broeder.”
En hoe zit het met ons vandaag als
behoeders van de schepping? Waar willen we naar
toe met onze aarde?
Vele stemmen laten zich horen in
dit debat, maar een mooi lied is het niet, want
weinigen bezitten wat allen toebehoort.
Ghandi, Paus Franciscus en een
Indiase activiste zeggen het respectievelijk zo;
“De aarde kan in ieders behoefte
voorzien, maar niet in ieders hebzucht.”
“Het is onhoudbaar dat er mensen
zijn die al maar meer consumeren en vernietigen,
terwijl anderen geen menswaardig leven kunnen
leiden.”
“Rechtvaardigheid en duurzaamheid
vereisen dat we enkel de natuurlijke rijkdommen
gebruiken die we echt nodig hebben.”
Of zoals Kate Raworth zegt in haar
boek, de donuteconomie, :”we moeten een
evenwicht zoeken tussen het vervullen van
essentiële menselijke noden en het respecteren
van de grenzen van de aarde.”
Heer, geef elk van ons de moed om
gedurfde beslissingen te nemen zodat elke mens
het recht krijgt:
-op drinkbaar water
-op gezonde landbouwgewassen en
niet-verontreinigde rivieren
-op rechtvaardig gebruik van
mineralen en grondstoffen
-op bescherming van tradities en
natuurlijke rijkdommen
-op vrede om een goed leven te
leiden
Amen.
(bronnen:
K. Raworth, De donuteconomie ; campagnedossier
Broederlijk Delen)
Zegen
Lied 319
Woestijnlied
|