14 juni 2020: Sacramentsdag
Levend
brood uit de hemel (Jo. 6, 51-58)
Sabine
Van Huffel
INLEIDING
Vandaag
vieren we sacramentsdag en sluiten hiermee echt
de paastijd af. Typisch valt dit feest op de 2de
donderdag na Pinksteren: een donderdag dus met
duidelijke verwijzing naar het Laatste Avondmaal
op Witte donderdag maar meestal wordt het feest
gevierd de zondag erna, vandaag dus. Dat
Sacramentsdag een liturgisch hoogfeest is
geworden, hebben we te danken aan de
Belgische Heilige Juliana, een augustines en
mystica die in 1222 priorin werd van het
klooster van Mont Cornillon in Luik. Zij kreeg
een visioen over het ontbreken van een feestdag
voor de eucharistie en met de hulp van de
toenmalige prinsbisschop van Luik, bekwam zij
dat het feest van Corpus Christi in de basiliek
van Luik werd gevierd (bron: Wikipedia). Het
werd in de 15de eeuw één van de populairste
kerkelijke feesten.
Sacramentsdag
is helemaal georiënteerd op de aanwezigheid van
de verrezen Heer, de levende Christus, in de
eucharistische gedaanten van brood en
wijn. Het feest van Sacramentsdag brengt
ons meteen naar de essentie van elke eucharistie,
het hart van wat we vieren, namelijk: de onvoorstelbare
liefde van God, die zich in Jezus met ons
verbindt.
Heel
veel geestelijke schrijvers en mystici (Meister
Eckart inkluis) hebben over de eucharistie
geschreven als de meest intieme uitdrukking van
de vereniging in liefde tussen God en mens, een
``wederzijds inwonen” dat zich in de communie
voltrekt. Dat Christus zichzelf zo geeft is een
wonder van liefde - minne - dat ons
bevattingsvermogen en onze maat van liefhebben
ver overstijgt. Jan van Ruusbroec (1293 -
1381) omschreef dit prachtig in volgend
klein gedicht:
Hij
is van minne gestorven
opdat wij zouden leven.
En Hij leeft in ons
opdat wij eeuwig in Hem blijven leven.
Kijk, dat zijn twee blijken van minne
die zo groot zijn,
dat niemand ze te gronde kan verstaan.
De
lezingen van de A-, B- en C-cyclus werpen
telkens een ander licht op dat
liefdesmysterie. De A-cyclus die we dit jaar
volgen, legt de klemtoon op de intieme
verbondenheid met Jezus als degene die werkelijk
léven geeft, en dat leven is Hijzélf. Hijzélf is
de gave, het levende brood, Gever en gave zijn
één: “Ik ben
het levende brood, dat uit de hemel is
neergedaald. Als iemand van dit brood eet, zal
hij leven in eeuwigheid”, horen we
straks in het evangelie (Joh 6).
Dit
feest ging in veel parochies, waaronder mijn
vroegere parochie Nazareth, gepaard met een
processie van gelovigen die vertrok vanuit de
kerk waarbij voorop de priester een monstrans
met een geconsacreerde hostie droeg. Waarom? Wat
was hiervan de betekenis? Enerzijds herinnert
deze optocht ons aan het volk van God dat zich
door de woestijn waadde op weg naar het beloofde
land, geleid door Mozes en met het manna als
brood uit de hemel. Anderzijds verwijst deze
processie ons op geestelijk en persoonlijk vlak
naar Jezus
zelf die ons vergezelt op onze levensweg en
zich geeft als brood voor onze ziel. In
essentie willen we hiermee uitdrukken dat de reële
aanwezigheid van Jezus niet beperkt blijft tot
de eucharistie, de kerk zelf, maar zich verder
strekt naar het gewone leven buiten de kerk. We
waren niet bang om ons geloof te laten zien aan
onze dorpsgenoten. Maar durven we nu nog wel
gelovig uit onze kast komen? Wie van ons durft
nu nog getuigen van Christus, als levend Brood
voor ieder mens onderweg? … Ik nodig
jullie uit het mee te ontdekken in deze viering.
EVANGELIELEZING
Johannes
6, 51-58
In die tijd zei
Jezus tot de menigte der Joden: “Ik ben het
levende brood dat uit de hemel is neergedaald.
Als iemand van dit brood eet, zal hij leven in
eeuwigheid. Het brood dat Ik zal geven, is
mijn vlees ten bate van het leven der wereld.”
De Joden geraakten daarover met elkaar aan het
twisten en zeiden: “Hoe kan Hij ons zijn vlees
te eten geven?” Jezus sprak daarop tot hen:
“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als gij het
vlees van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed
niet drinkt, hebt gij het leven niet in u. Wie
mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft
eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de
laatste dag. Want mijn vlees is echt voedsel
en mijn bloed is echte drank. Wie mijn vlees
eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik
in hem. Zoals Ik door de Vader die leeft,
gezonden ben en leef door de Vader, zo zal ook
hij die Mij eet, leven door Mij. Dit is het
brood, dat uit de hemel is neergedaald. Het is
niet zoals bij de vaderen, die het manna
gegeten hebben en niettemin gestorven zijn;
wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven.
BEZINNING
“Ik ben het
levende brood dat uit de hemel is
neergedaald’’: zo begint dit evangelie.
Deze passage verwijst naar het manna dat uit de
hemel neerdaalde als dagelijks voedsel voor de Joden
bij hun doortocht door de woestijn na de
uittocht uit Egypte. Het is goed te leven met
een zeker vertrouwen
dat ons zal gegeven worden wat nodig is, van dag
tot dag, om door de woestijn van het leven te
geraken. Maar hier is méér dan manna, zegt
Johannes ons. “Als
iemand van dit brood eet, zal hij leven in
eeuwigheid’’, hoorden we en ook verder
zegt Jezus: “Wie
mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft
eeuwig leven en Ik zal hem doen opstaan op de
laatste dag. Want mijn vlees is echt voedsel
en mijn bloed is echte drank’’.
Hoe kunnen we dit begrijpen? Het
exodusverhaal verwijst ons naar het
liefdesverbond tussen God en mens dat als een
rode draad loopt doorheen de hele bijbel. Mozes
heeft deze voorkeursliefde van God voor zijn
volk mogen ervaren als heel bijzonder maar
tegelijk besefte hij hoe onverdiend
die was, hoe groot het contrast wel was tussen Gods trouwe liefde
enerzijds en de ontrouw en kleinheid van de
mens. Dit bewustzijn uitten de Israëlieten op
verschillende manieren, onder meer door offers te
brengen. Was het uit dankbaarheid? Of uit angst
om Gods toorn af te wenden? Of uit verlangen om
hun ontrouw terug goed te maken? We herkennen
dit als een wijdverspreide traditie in veel
religies tot op vandaag, ook op
Filosofenfontein. Denk maar aan de kaarsjes die
wij tijdens de offerande naar voren brengen en
waarmee we onze intenties uiten.
Het
feest dat we vandaag herdenken verwijst hiernaar
op bijzondere manier. Nikolaas Sintobin, de
internetpater bij de jesuieten, verwoordt het
als volgt op zijn blog: ``Vandaag gedenken we
hoe Jezus het diepste wezen van God openbaart
door zélf een offer te geven. Dit offer
is zo bijzonder dat christenen het beschouwen
als de instelling van het nieuwe Verbond. Er
zijn in dit nieuwe Verbond van de Eucharistie
drie verschilpunten met de klassieke offers.
1.
Het is niet de mens die offert aan God. Wel
Jezus, de God-mens die zichzelf als brood en
wijn te eten en te drinken geeft aan de
mensen. Het is, met andere woorden, God zelf die zich
``offert’’ en overlevert aan de mens.
2. Dit offer van Jezus aan
de mensen is niet om te danken, iets goed te
maken of ingegeven door angst. Maar wel, Jezus
levert zichzelf zomaar uit. Puur gratuit. Gedreven door
liefde.
3. Dit offer is niet
eenmalig. Het is een voortdurend offer.
De zelfgave van God die wij in de
Eucharistie gedenken, blijft voortduren, tot
aan het einde der tijden.”
Jezus geeft
zichzelf, helemaal, als levend brood;
Gever en gave zijn één. Naarmate dit besef
dieper doordringt mogen wij, in de tekenen van
brood en wijn, een andere diepere en vollere
werkelijkheid ervaren, iets van Jezus’
aanwezigheid, maar enkel als we ons openstellen
voor God. Met andere woorden: indien de band er
niet is met de werkelijkheid van Jezus’
aanwezigheid, met alles wat dit te betekenen
heeft, dan verliest het teken zelf (hier de
brood en de wijn) zijn zin. Maar indien wel, dan
gaat het teken smaak, kleur, richting en zin
geven aan de werkelijkheid. En kunnen we de
eucharistie echt ervaren als een sacrament.
Hoe beleven we dit
evangelie vandaag ? We leven in een
uitzonderlijke tijd waarin we net weken aan een
stuk onze vertrouwde eucharistieviering moesten
missen met inbegrip van de Goede week, Pasen en
zelfs de hele paastijd. Zelfs begrafenissen
kunnen niet meer doorgaan tenzij in heel
beperkte kring. We kunnen hoogstens als TV
kijker of toerist toekijken naar de communie en
dit enkel virtueel beleven. Is Jezus dan afwezig
of blijft Hij in de kast zitten?
Voor mij
persoonlijk is de essentie van de eucharistie
en de communie net een verdieping van
die ervaring van Gods Liefde, God die zichzelf
geeft aan mij, en wel in drie dimensies:
1. Verticaal: verdiepende Liefde
die ik ervaar in persoonlijk gebed;
2. Horizontaal: verruimende Liefde
die ik ervaar in relatie tot mijn medemens;
3. Ruimtelijk: uitdeinende Liefde
die mij stuwt naar de samenleving toe.
Deze Liefde vernieuwt
zichzelf voortdurend van dag tot dag
in eindeloze variaties …
Kan ik dat ook beleven buiten de
eucharistie (zoals nu in covid19-tijden)?
Ik denk van wel. Ik geloof steevast dat die
intieme verbondenheid en ervaring van Gods
eeuwigdurende Liefde langs andere kanalen heel
creatief zijn weg vindt, misschien minder intens
of verdiepend maar even reëel. Enkele
voorbeelden:
•
Mijn dagelijkse meditatie (via digitale media
zoals de podcast Bidden Onderweg, de digitale
vastenretraite van de jesuieten, en Resurrexit
van de dominicanen in de paastijd) is mijn
``manna’’. Zo komt Jezus mijn kast binnen, verdiept Gods
Liefde zich in mij, elke dag. Met mij
vieren duizenden gelovigen mee en dit verbindt
mij, zij het virtueel, in het bijzonder
met onze kapelgemeenschap.
• De
gevarieerde teksten op de speciaal voor deze
lockdown tijd ontworpen website van
Filosofenfontein zijn ``manna’’ om Gods Liefde te
verruimen naar onze gemeenschap. Maar
ook ruimer werden nieuwe bruggen van liefde
gesmeed via wuifbezoeken aan het raam van
woonzorgcentra, via klapsessies om onze
zorgverleners te steunen, via groepsevenementen
zij het digitaal.
• Gevoed door
deze verbondenheid voel ik mij zoals velen
gestuwd om zelfgevende
liefde te zijn, Jezus achterna, en die Liefde te laten
uitdeinen naar onze samenleving: door
eigen verantwoordelijkheid (als professioneel of
vrijwilliger, als (groot)ouder, als christen,
...) op de nemen op zijn best, elke dag,
vertrouwvol van binnenuit, gedragen door een
onuitwisbare hoop ondanks het levendig besef dat
de toekomst
onzeker en onvoorspelbaar kan zijn. Die
zelfgevende liefde was zo hartverwarmend welkom
in de hele zorgverlening en bracht een variëteit
aan solidariteitsacties op gang zoals naaiacties
voor mondmaskers, voedselbedeling aan daklozen
en talloze andere acties onder de radar die de
media niet haalden.
Met andere woorden, Jezus is
fysisch niet meer onder ons aanwezig en toch mogen
we Hem op velerlei manieren ervaren ... als manna,
offer, zelfgave, gratuïte Liefde. De liefde die we
dagdagelijks ontvangen van anderen, dichtbij en
ver, de liefde die we zelf geven aan anderen, in
kleine en grote attenties, zijn uitingen van Gods
Liefde in ons en rondom ons. Het ritueel van de
eucharistie versterkt deze band, heiligt ze, en
ontsluiert op die manier het geheim van het
sacrament. Nu we dit niet meer wekelijks mogen
ervaren en een digitale viering zonder echte
deelname aan de communie de intensiteit van
Jezus’aanwezigheid als gave doet vervagen, nodig
ik jullie uit deze intense band te ervaren en te
zien in duizend en één kleine attenties ons
gegeven elke dag, en speciaal op deze VADERDAG,
dwars door onze bubbels heen…
Lang leve alle
(groot)vaders in onze gemeenschap
SLOTBEZINNING
(Many Verhulst, God heeft een gezicht, Lannoo)
De Heer is nog steeds bij ons,
ongrijpbaar als het licht
op zondagmorgen.
Zijn hand op onze schouder:
gewond, onvoelbaar licht
en teder als van een geliefde.
Hij gaat ons voor naar Galilea,
onzichtbaar is zijn spoor.
Het staat getekend in het zonlicht.
Hij is voor ons de weg,
Hij loopt door ons geweten
naar het huis van liefde en vergeving.
Hij is de waarheid,
helder als een klok in lentelucht
die vrij haar boodschap luidt.
Hij is het leven,
sterker dan het graf.
Hij ademt onze vrede.
Met zijn gewonde handen
bouwt Hij aan een wereld
zonder schaduw, zonder duister in de ogen.
Hij is nog steeds bij ons
en vraagt ons Hem te volgen naar het land van
Galilea.
Daar zullen we Hem herkennen
in elke kleine mens,
in elke zwerver,
in elke zonderling.
Sabine Van Huffel
VRAGEN TER
OVERWEGING
1. Wat is voor jou de essentie
van de eucharistie? Hoe beleef en ervaar jij dit
doorgaans?
2. Kan je deze essentie en
diepere betekenis van eucharistie ook beleven
buiten de eucharistie (zoals in deze
covid19-tijden)? Even intens? Op een andere
creatieve manier? Hoe?
3. Zijn nieuwe vormen van
eucharistie vieren denkbaar? Welke spreken
jou aan? Waarom?
Stuur
antwoorden op deze vragen via mail naar info@filosofenfontein.be.
Wij horen graag wat onze lezers denken. |