09 Juni 2019: Pinksteren
Laat de
Geest maar waaien! (Hnd. 2, 1-11
)
Sabine
Van Huffel
Begroeting
Laten we ons bij het begin van deze viering
plaatsen onder de hoede van de Vader, de Zoon en
de heiligende Geest. Amen. We staan recht en
zingen samen:
INTREDELIED
390: “Kom Schepper, Geest, daal tot ons neer”
INLEIDING
Vandaag vieren we Pinksteren maar wat betekent
dit? Stellen we die vraag als ouder aan een
kind, dan is vermoedelijk het meest spontane
antwoord: een vrije dag op maandag. Juist!
Hopelijk kan de ouder ook nog vertellen dat het
feest iets te maken heeft met de Geest. Maar
wat? Voor vele ouders van vandaag stopt de
kennis hier. Ik nodigde daarom enkele trouwe
kapelgangers uit om hier te getuigen voor ons
wat Pinksteren voor hen persoonlijk betekent. We
zingen na ieder getuigenis
LIED 140 ``Veni
Sancte Spiritus’’
GETUIGENIS JOHAN, sinds jaar en dag betrokken
bij het leerhuis en avondprogramma op
Filosofenfontein, ziet Pinksteren als volgt.
“Na de dood van Jezus kwamen zijn volgelingen
regelmatig bijeen. Zijn woorden en daden
bleven nazinderen. Hun oorspronkelijke
verwachting van een werelds koninkrijk raakte
uitgezuiverd en ze kwamen tot het besef dat met
de dood van de mens Jezus geen einde was gekomen
aan wat Hij op gang had gebracht: een houding
van open staan voor Gods aanzoek en een
boodschap van liefde en empathie voor iedere
medemens.
Hoe ervaar ik dit Pinksterverhaal? Als een
zoekende krijg ik in de zondagsvieringen, in het
leerhuis, en door gesprekken meer inzicht
in onze geloofstraditie en in de bijbelse
teksten als een boodschap voor onze tijd en voor
mij. Pinksteren of de inspiratie van de Geest is
dus een dagelijks gebeuren dat stimuleert om
positief en meevoelend te staan tegenover
eenieder die mijn pad kruist. “
LIED 140 ``Veni
Sancte Spiritus’’
GETUIGENIS DANIELLE. Wat betekent de geest van
Pinksteren voor mensen die te kampen
hebben met het verlies van hun partner?
Danielle, echtgenote van Vik die ons eind 2018
verliet na een kortstondige ziekte, voelt het
aan als volgt: ( …)
LIED 140 ``Veni
Sancte Spiritus’’
GETUIGENIS
VIVIAN: zij is afkomstig van Nigeria en
vervoegde eind 2017 onze kapelgemeenschap samen
met haar zoontje. Zij getuigt als volgt.
“De christelijke heilige Pinksterdag herinnert
ons aan de uitstorting van de Heilige Geest op
de apostelen en andere volgelingen van Jezus
Christus.
Op basis van mijn persoonlijke ervaring speelt
Pinksteren een belangrijke rol in mijn leven.
Net zoals in het verleden kan ik mijn leven
vergelijken met de ervaringen van de volgelingen
van Jezus. Toen mijn leven te moeilijk
leek om verder te gaan, werd ik gerustgesteld
door de nog steeds zachte stem van de Heilige
Geest die zei dat ik niet alleen was. Ik
ben altijd bemoedigd dat God bij mij is omdat
zijn Heilige Geest bij ons verblijft.
Ik ben gerustgesteld dat de moeilijkheden in het
leven zeker zullen voorbijgaan en dat geeft me
de kracht om vooruit te komen. Bijvoorbeeld,
toen ik naar België kwam, kwam ik een zeer
onaangename situatie tegen maar met de hulp van
de Heilige Geest kan ik daarentegen vol
vertrouwen zeggen dat ik triomfantelijk ben.”
LIED 140 ``Veni
Sancte Spiritus’’
Zoals we zonet hoorden, inspireert Pinksteren
dus mensen: elk op zijn manier, de moeite waard
om het te (her)ontdekken. Is dit het werk van de
Geest? Een inwendige vurige wind? Een scheppende
kracht? Ik nodig jullie uit het mee te ontdekken
in deze viering…
OPENINGSGEBED
Kom Heilige Geest,
Geest van wijsheid en verstand,
Geest van raad en sterkte,
Geest van kennis en liefde.
Laat ons niet alleen,
maar wees ons een licht voor het hart. (van Anne Desmet)
EERSTE LEZING
Pinksterverhaal – Handelingen 2, 1-11
Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak
waren ze allen bij elkaar. Plotseling klonk er
uit de hemel een geluid
als van een hevige
windvlaag, dat het huis
waar ze zich bevonden
geheel vulde. Er
verschenen aan hen een
soort vlammen, die zich als
vuurtongen verspreidden en zich op ieder
van hen neerzetten, en allen werden
vervuld van de heilige Geest en begonnen op
luide toon te spreken in vreemde talen, zoals
hun door de Geest werd ingegeven.
In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die
afkomstig waren uit ieder volk op aarde. Toen
het geluid weerklonk, dromden ze samen en ze
raakten geheel in verwarring omdat ieder de
apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen
taal hoorde spreken. Ze waren buiten zichzelf
van verbazing en zeiden: ‘Het zijn toch allemaal
Galileeërs die daar spreken? Hoe kan het dan dat
wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen?
Parten, Meden en Elamieten, inwoners van
Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit
Pontus en Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de
omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit
Rome die zich hier gevestigd hebben, Joden en
proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij
allen horen hen in onze eigen taal spreken over
Gods grote daden.
LIED 394:
“Woorden als stuifmeel”
(Steek op wind. Voer de woorden mee als
stuifmeel voor de ziel)
BEZINNING
Pinksteren komt van het woord Pentecosta
en betekent ``vijftig’’. Historisch gezien
vieren de Joden op Pasen de bevrijding uit
Egypte in de doortocht door de Rode Zee en
50 dagen later op Pinksteren vieren zij
het verbond met God op de berg Sinaï door de
gave van de Wet gegrift op de stenen tafelen. Zo
ook vieren wij, christenen, op Pasen de
bevrijding van de mensheid in de doortocht door
de dood van de verrezen Jezus, en sluiten wij
het paasfeest af met Pinksteren. Op die dag
mogen we de levende Jezus ontvangen in de gave
van de Heilige Geest die de wet van de liefde
schrijft in ons hart.
Die Geest van
God is al eeuwen werkzaam, inspireert,
waait
waarheen hij wil…
Hoe kan het dat wij hen – de apostelen –
allemaal in onze eigen moedertaal horen? Hier
zien we volgens s.j. Marc Desmet (in zijn
boek ``Het evangelie volgens mij’’, Lannoo,
2008, p.212) ``een eerste kenmerk van
Christus’ Geest, namelijk dat men mensen die
anders zijn “in onze eigen moedertaal
hoort spreken van Gods grote daden’’. We horen
andere mensen dingen zeggen die herkenbaar zijn
voor ons in onze eigenheid, dingen die ons
werkelijk in ons hart aanspreken en die spreken
van een macht en een wijsheid die helemaal niet
als verknechtend worden ervaren maar als
bevrijdend en liefdevol.” Belangrijk hier is de
bevrijdende kracht die ieder ervaart in het
woord dat ons aanspreekt in ons hart, ieder op
zijn manier, vanuit zijn eigenheid, hoe
verschillend we ook mogen zijn. We hoorden het
daarnet duidelijk in de getuigenissen: eenzelfde
vraag met verschillende antwoorden. De levende
Jezus, Geest van Pinksteren, inspireert , maar
ieder voelt het anders aan naargelang zijn
persoonlijke situatie en eigenheid. Dit is één
aspect van de Geest, noem het de windkracht
van de Geest die waait waarheen hij wil.
Tegelijk voelen we ook die eenheid die uitgaat
van eenzelfde Geest, al eeuwen werkzaam.
Diezelfde Geest die Mozes en de profeten had
bezield, is ook die Geest die als bron van
inspiratie Jezus had geleid, die Geest ook die
Jezus uitblies op het moment van zijn kruisdood.
Welnu, diezelfde Geest keerde in de
apostelen terug en wil voortaan overal ter
wereld mensen bezielen. In die Geest zijn wij
verbonden, als kinderen van eenzelfde Vader, en
hiermee komen we op een 2de aspect van Gods
Geest: zijn bindkracht
die ons, mensen, verbindt, tot één familie met
de Vader en de Zoon verenigd. We hoorden
het daarnet duidelijk in Danielle’s getuigenis:
“jullie, kapelgenoten, waren mijn "Heilige
Geest" die me de dag na Vik’s begrafenis en elke
volgende zondag opnieuw liefdevol opvingen.’’
Jawel de Geest verbindt! Maar ieder voelt het
anders aan,wordt anders geinspireerd. Beide
aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar
verbonden. Noem het eenheid in verscheidenheid.
Welnu, die Geest die we vanbuitenuit ervaren,
moeten we ook durven binnenlaten. En dit is niet
altijd gemakkelijk! Wij mensen zitten dikwijls
zo gevangen in een keurslijf: gedicteerd door de
eisen van onze werkomgeving, of door onze stand
met zijn eigen etiquette .. allemaal
stressfactoren die ons weghouden van ons
innerlijk kompas. We moeten ons hiervan durven
bevrijden: letterlijk het waaien van de Geest
toelaten om vrije mensen te worden.
Dit brengt me bij een 3de minstens even
belangrijk aspect van de Geest. De Geest als stuwkracht
om mensen te zenden: een kracht van binnenuit en
goddelijke energie om uit te stijgen boven
zichzelf … zoals ook de leerlingen ondervonden.
Pas na Jezus’dood beseffen ze tenvolle wat hij
allemaal voor hen betekende. Ze hebben tijd
nodig om Hem te herontdekken op een andere
manier, krachtiger dan voorheen. Vijftig dagen
hebben ze nodig om hun angst om te buigen in
zelfzekerheid, om Jezus te herontdekken op een
andere manier als een kracht in zichzelf, een
kracht die hen stuwt en doet uitstijgen boven
zichzelf. Een kracht die hen van binnenuit stuwt
op hun eigen weg, een weg die leidt tot
bevrijding, tot leven in volheid. Met andere
woorden: ze voelden het waaien van de Geest en
stelden daden die ze uit zichzelf nooit zouden
stellen Zo voelden ze Jezus in hen leven als
Bron van Liefde en dit besef schonk hen zoveel
stuwkracht dat zij niet konden zwijgen! Is
dit niet een ervaring die we allemaal meemaken?
Johan
verwoordde dit daarnet als volgt: “Pinksteren
of de inspiratie van de Geest is dus een
dagelijks gebeuren dat stimuleert om positief
en meevoelend te staan tegenover eenieder die
mijn pad kruist. “
Zo
getuigde ook Vivian: “Ik ben gerustgesteld dat de
moeilijkheden in het leven zeker zullen
voorbijgaan en dat geeft me de kracht om
vooruit te komen.”
Het is een ervaring die we allemaal meemaken als
we kunnen loskomen van kwetsuren, ze weten te
overwinnen om zo te komen tot vrede en
bevrijding. Het is Jezus aanwezig weten op een
vrijere manier: als deel van ons binnenste, onze
identiteit.
Het is vandaaruit dat wij milder en menselijker
worden voor anderen, dat we ons echt voelen
leven. En echt leven is openheid voelen naar
anderen, zich gezonden weten… verbonden als
kinderen van eenzelfde Vader.
Ik eindig met het GETUIGENIS van MAGDA: zij
vertegenwoordigt hier de gewone
kapelganger in onze gemeenschap die steeds
bereid is te helpen waar ze kan …maar liefst
onzichtbaar! Zij verwoordt heel raak hoe de
Geest van Pinksteren haar inspireert.
“In de vroege
pinkstermorgen in 1975 werden wij voor het
eerst ouders. Alles leren voor het eerst, zo
gewoon met kinderen bezig te zijn en toch iets
totaal anders.
Zo gaat
het ook met de Geest in mijn leven, onverwacht
net zoals de wind is de Geest er, haalt hij
het beste in mij zelf naar boven, niet zoals
ik had voorzien maar het komt goed op een
wijze die niet door mij was gepland.
In
Filosofenfontein ervaren wij Gods Geest in de
bekommernis van mensen voor elkaar en vooral
voor hen die er in de maatschappij niet bij
lijken ‘te horen’ of er niet meer bij
zijn. Is dat niet net wat de geest in ons
leven doet, ons aan elkaar schenken? Bij de
ander zijn en in de glans van zijn gelaat
ervaren dat er een ontmoeting is.”
We voelen hier doorheen deze vele getuigenissen
het waaien van
de Geest van Jezus:
als een stuwkracht die ons bevrijdt, verbindt en
uitzendt …windkracht, bindkracht en stuwkracht
tegelijk! Dit gebeurt aan ons vandaag. Filosofenfontein op
zijn Pinksterbest! Laten we dit
uitzingen in Lied 395.
LIED 395: “Het
lied van vandaag en morgen”
(Wat altijd is geweest, het waaien van de geest
gebeurt aan ons vandaag.Dat vuur van het begin)
BEZINNINGSMUZIEK
(offerande met aanbrengen van de kaarsjes)
De
tafel dekken (met muziek)
Aanbrengen van mandje, brood, bloemen en
kaarsjes
LIED
149 “Oergebaar”
GROOT DANKGEBED VAN
DE HEILIGE GEEST
Tijdens
groot dankgebed refrein 140: “Veni Sancte
Spiritus”
P. Heilige Geest van God
Wij openen ons hart voor U, in
ontvankelijkheid,
Om te verstaan
Hoe diep en ongezien Gij overal aanwezig zijt.
Gij zijt de lucht die wij ademen,
De verte waarin wij turen,
De ruimte die ons gegeven is.
Gij zijt het vriendelijk licht,
Waarin mensen voor elkaar aantrekkelijk zijn.
Wij
bidden U, scheppende geest van God,
Voltooi het werk dat Gij begonnen zijt;
Voorkom het kwaad dat wij kunnen aanrichten,
En beweeg ons tot het goede: tot trouw en
geduld,
T
ot mededogen en zachtmoedigheid;
Ontsteek in ons de vriendschap voor alles wat
leeft
En de vreugde om wat goed en menselijk is. (refrein)
P.
Alles wat leeft ontvangt zijn groeikracht van
U,
Vreemd en onbenoembaar is uw werking,
Diep verborgen in ieder van ons
Als een gist, een zaad van vuur.
Onze levenswil zijt Gij,
De liefde die ons vasthoudt hier op aarde,
En die ons bindt aan onze God.
Gij
spoort ons aan om tot het einde te gaan
En alles uit te houden,
Om alles te verdragen, om alles te hopen,
Zoals liefde doet. (refrein)
P.
Gij spreekt in alle stilte
En alle talen vertolken U.
Van alle woorden zijt Gij de waarheid
Hun duurzaamheid, de troost die zij schenken.
En ieder die ontvankelijk is mag u verstaan in
zijn eigen taal
In zijn eigen leven.
Geef
ons dan woorden in de mond
Die troosten en verlichten,
Maak ons bedacht op recht en gerechtigheid
Zucht in ons naar een nieuwe schepping.
Geef richting aan ons hart en ons geloof,
Geef vruchtbaarheid aan ons zwoegen en denken,
Geef ons het brood van de vrede. (refrein)
P.
Gij zijt de adem en de gloed
Waarmee het woord van God gesproken wordt,
De wind waarop het evangelie wordt gedragen
Tot waar en wie dan ook.
Het is uw werk, het wonder van uw inspiratie
Wanneer er mensen zijn die ondervinden
Dat Jezus lééft.
INSTELLINGSWOORDEN
179
P.
Gij zijt de geest die levend maakt en bevrijdt
–
Gevaarlijk en meeslepend
V
oor allen die zich vastklampen aan hun goed en
bloed.
Belofte zijt gij en onzekerheid,
Armoede zijt Gij en genade.
Waar Gij komt brengt Gij de vergeving der
zonden.
Zo zijt Gij uitgestort over deze wereld,
Zo wordt Gij nog vandaag, gezonden tot de Kerk
Die, vormeloos en verweesd, een nieuw begin van
U verwacht.(refrein)
Wij
bidden U: wek ons ten leven
Zoals Gij in den beginnen
De mens bezield en begenadigd hebt
Zoals Gij Jezus onze broeder
Van de doden hebt opgewekt.
Maak ons vuur van uw vuur
En licht van uw licht,
Zoals in U de zoon der mensen, Jezus Christus,
Licht is van het eeuwige licht en God van God,
Vandaag en alle dagen tot in eeuwigheid. Amen (refrein)
(H. Oosterhuis)
ONZE VADER
VREDESWENS
COMMUNIELIED
392: “De Geest des Heren heeft een nieuw begin
gemaakt.”
COMMUNIEBEZINNING
(voorlezer:
Idès)
Rijmpje
voor de H. Geest
Heilige Geest, ik heb jou nooit gezien
Maar ik heb wel een boon voor jou
Een stuk of tien misschien.
Jij bent de windkracht en de bind-kracht,
de positieve energie
De spiritueelste, de geestigste van de drie.
Jij komt en gaat, vrij en rebels,
Laat je niet pakken,
maar overvalt me onverhoeds en speels.
Ben ik verliefd, ben jij de vlinder in mijn
buik.
Wanneer ik pieker zit jij stil naast mij te
staren.
Gaan mijn gevoelens in de kramp,
dan streel jij zachtjes door mijn haren.
En als ik plots het licht weer zie,
sta jij te blinken aan de schakelaar.
Jij neemt ons bij de hand,
Jij reikt ons halzend aan elkaar.
Jij bent de vriendschap, de wijsheid,
de troost, de liefde, fijngevoeligheid.
Maar ook de drijfkracht, vuur uit de hemel,
de duivel in het wijwatervat,
de filosoof in de fontein.
(van Idès Nicaise)
ZENDING EN
ZEGEN (mmv van Lut Lemmens)
Laten
we samen één grote cirkel vormen om onze
verbondenheid uit te drukken als één
gemeenschap. Over onze verscheidenheid heen in
leeftijd, visie,rang, of stand, … voelen
we ons één -- eenheid in verscheidenheid op zijn
pinksterbest -- en dit vieren we elke zondag
opnieuw maar vandaag op Pinksteren in het
bijzonder. Laat Gods Geest hier maar eens goed waaien
waarheen hij wil en laten wij erop
vertrouwen dat hij elk van ons stuwt in de
richting van voller leven. Vanuit die
windkracht, bindkracht en stuwkracht van Gods
Geest in ons durven we getuigen en elkaar
zegenen met
LIED 197:
Hierbij
doen we de soefigebaren zoals we een paar jaar
geleden deden. Volg Lut!!
GA DAN HEEN EN
MOGE GODS GEEST, ZIJN WINDKRACHT, BINDKRACHT
EN STUWKRACHT, U VERGEZELLEN ALLE DAGEN
VAN UW LEVEN. AMEN.
Ik
nodig iedereen uit om deze viering af te sluiten
met een geestrijk drankje
|