17 Juni 2012
Het Rijk Gods en het mosterdzaadje (Mc 4,29-34)
Gonda Mertens
Inleiding
Bij de parabel
van het mosterdzaadje en het Rijk Gods, denk ik spontaan aan een
anekdote uit de lagere schooltijd van de kinderen
Op een dag
kwam een van hen thuis met een piepklein mosterdplantje
Ik
had dit nooit eerder gezien
en nu kreeg ik de kans om met eigen
ogen het groeiproces te volgen. En of het groeide
elke dag
ongeveer 1 centimeter
Ik sloeg dit vol bewondering en verbazing
gade, het ontroerde mij zelfs
Maar wat doe je met een mosterdstruik
in wording op de vensterplank van je keuken?
Daarom zochten we voor het tere , snel opgeschoten plantje een plaatsje
in de tuin. Maar toen liep het mis
Het overmoedige plantje
leek niet bestand tegen de krachten van de natuur; storm, wind en
regen
en van het zo gekoesterde en geliefde mosterdzaadje
bleef niets meer over
Vanuit deze ontgoochelende ervaring, stel ik een aantal vragen
.
Hoe is het mosterdzaadje symbool voor het Rijk Gods
Heeft
het christendom niet veel van zijn jeugdige frisheid en profetische
kracht verloren door te kiezen voor aanzien en macht, en willen
heel wat kerkleiders die macht vasthouden? En wat zijn daar misschien
de gevolgen van ? Wat is er van Kerk, christendom en geloof nog
overeind gebleven, in ons gezin, op school, in onze vriendenkring
en in onze hedendaagse westerse samenleving? Zijn we er nog wel
gerust in en werken we heel bezorgd, vanuit de basis , aan een diepgaande
vernieuwing, of wachten we misschien gelaten op een aangekondigde
restauratie van boven uit
?
Wat was Jezus droom over het Rijk van God? Hoor
ik daarin thuis? En wat doe ik om die onvoorstelbaar mooie droom
te realiseren? Niet iedereen die Heer, Heer tot mij
zegt zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt
naar de wil van mijn hemelse Vader, zegt Jezus (Mt 7, 21)
En als jullie geloof hebben als een mosterdzaadje zal niets
voor jullie onmogelijk zijn.
Wie kan er dan nog gered
worden, vragen de ontgoochelde leerlingen. .. Bij mensen is dat
onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk krijgen wij te
horen
Mosterdzaad is éénjarig onkruid
Misschien een
verwijzing naar de menselijke beperktheid en de grenzen van het
Rijk, enerzijds en het liefdevol onophoudelijk maar meestal verborgen
handelen van God in deze wereld, anderzijds
Straks wil ik
wat dieper hierop ingaan ...
Homilie
De vraag naar
God en het beloofde Gods Rijk is brandend actueel en ook heel problematisch
Wanneer ik zie hoe de wereld, de mensheid en de Kerk er vandaag
aan toe zijn, heb ik maar weinig reden tot optimisme of enthousiasme
God
en het Gods Rijk lijken ver weg
en van de enorme groei van
het piepkleine mosterdzaadje is weinig over gebleven , je merkt
er nog nauwelijks iets van..
Ligt het christendom en daarmee ook het geloof in het Rijk Gods
dan op sterven?
Als wij onder christendom verstaan een van de vele religies of ideologieën
van de moderne tijd, dan is het einde niet ondenkbaar
en misschien
zelfs wenselijk
Als men onder het christendom verstaat, het
evangelie in zijn profetische, ongehoorde en radicale oproep tot
universele broederliefde en gerechtigheid dan staan we amper aan
het begin ervan
We zullen de weg terug moeten gaan naar de oorsprong, de plaats
van geboorte
Alleen wie opnieuw geboren wordt kan het
koninkrijk van God zien zegt Jezus aan Nicodemus . Wees
niet verbaasd dat ik u zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten
worden. ( Joh 3,3 - 8) Nicodemus zag dat niet echt zitten
En
wij?
Wat betekent opnieuw geboren worden voor ons hier en
nu? Gaat het over een vernieuwde blik en niet langer zich blind
blijven staren op allerlei theologische verschillen en andere pietluttigheden
die verhinderen om het wezenlijke te zien
? In
Jezus boodschap over het Gods Rijk ligt de nadruk toch vooral op
authenticiteit en bekering
Zijn traditie en leergezag belangrijk
in zover zij de weg wijzen naar God en Jezus?
Er is geen authentiek christendom denkbaar dat zou uitgaan van een
tabula rasa van het verleden. Maar vandaag willen we vooral duidelijk
en vastberaden opkomen voor deze wereld die de onze is, de wereld
waarin wij wonen en waarvan wij houden. Het levensgevoel van de
moderne mens dienen we ernstig te nemen
Het goede nieuws,
de blijde boodschap van heil en bevrijding, is bedoeld
voor de hele wereld
Alle vogels van de hemel mogen zich nestelen
in de schaduw, de vreugde en de vrede van het Rijk.
Niemand wordt uitgesloten of krijgt te horen dat hij of zij er niet,
of niet meer, bij hoort
om welke reden, opvattingen, misstappen
of om wat dan ook
Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen
te roepen maar zondaars ( Mc 2, 17) zegt Jezus .
We sympathiseren niet langer met een religie van angst en schuld,
die het voor moderne gelovigen onmogelijk maakt om de evangelische
nieuwheid gestalte te geven. Het evangelie is breuk en staat haaks
tegenover een levensopvatting die het individu centraal plaatst.
De boodschap van het komende Rijk Gods is uitdagend radicaal
maar ook vreugdevol en hoopgevend. De waarheid ervan kan enkel oplichten
als de inzet voor mens en wereld geen grenzen kent.
Evangelisch leven heeft weinig te maken met het angstvallig naleven
van een aantal nietszeggende wetten en regels
maar alles met
het ijveren voor universele gerechtigheid en broederliefde
De profetische kracht en bezieling van de blijde boodschap, ligt
vooral in de verbazing over het ongehoorde dat erin wordt aangezegd
over Jezus, over de mens, over God en zijn Rijk en in de onvoorwaardelijke
liefde voor kleine, zwakke, rechteloze, diep gekwetste en opgejaagde
mensen. Dit is verbijsterend en daarom worden wij , telkens weer
opnieuw opgeroepen om de strijd aan te binden tegen onrecht lijden
en verdriet in onze wereld, waar en hoe dan ook
We beseffen
dat vrede en gerechtigheid nog lang niet gerealiseerd zijn
Het is best mogelijk dat juist in het hart van de schijnbare ondergang
en instorting van het christendom, bijna overal in onze westerse
wereld, het Rijk Gods nieuwe adem en levenskans krijgt. Zoals een
mogelijkheid die onverwacht opengaat, oneindig broos en sterk als
een mosterdzaadje, broos en sterk als het leven zelf
totaal
anders dan wat wij vaak denken, hopen of verwachten
Daarom
vertrouwen we ons toe aan Gods belofte; Ik zal er zijn
en willen we vasthouden aan Jezus woord, dat het kleinste
van alle zaadjes zal uitgroeien tot een sterke plant of grote struik
En dat de vogels van de hemel zullen komen nestelen in zijn takken
In realiteit kan een mosterdstruik geen vogels aantrekken om er
hun nest in te bouwen
De logica van het Rijk Gods is verrassend
anders dan die van mensen. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar,
en God kom ik ook niet zomaar tegen
.Jezus is beeld van de
Onzichtbare en toch Nabije God. Hij is Icoon van Licht. God en Zijn
Rijk is pure gave, aanwezigheid, lichtflits te midden van duisternis
en dood. Jezus verkondigt de komst van dit Rijk en roept zijn volgelingen
op tot geloof, inkeer en inzet. Hij vraagt ook om zeker de moed
niet te verliezen bij storm, regen en tegenwind. Het Rijk Gods zal
zegevieren, waar, wanneer en hoe
blijft verborgen
Laten we vreugde, hoop en bezieling putten uit de enorme kracht
van het piepkleine mosterdzaadje. Moge de Heer God en Jezus onze
Broeder ons die zo broodnodige inspiratie en kracht geven
Onze Vader in de hemel Uw Rijk kome.
|