18 december 2005 : 4de zondag van de Advent
Boodschap van de engel aan Maria
Sabine Van Huffel
Thema van de kindernevendienst : eerst geloven
en dan zien
SAMENVATTING :
We lezen het verhaal van de Boodschap van de engel aan Maria en de boodschap
van de engel aan Jozef uit de kinderbijbel. Centraal hier staan
het geloof van Maria en Jozef. Ze interpreteren dat wat hen overkomt
als komende van God en willen in wat hen overkomt de Heer dienen.
Is dat niet de levensopdracht van elke christen? Na een kort
getuigenis hoe ik God ontmoet heb in Taizé en nadien toen mijn zoontje
Adriaan stierf, laten we de kinderen in 4 groepjes plaatsnemen rond
een flap met wat foto- en leesmateriaal op (genomen uit Huppelhoek
van 14 december 2006, een artikel van pater Damiaan, de grootste
Belg, en levend voorbeeld van een gelovige christen) waar ze onder
elkaar uitwisselen hoe zij God ontmoeten in hun leven en/of welke
voorbeelden ze kennen van gelovige mensen rond hen heen die net
als Maria God willen zien in hun leven en God in en door alles vinden.
Via woorden, tekeningen, zinsneden,… schrijven ze hun verhaal op
de flap. Tenslotte wisselen we van gedachten door de groepjes te
laten vertellen aan elkaar.
DRAAIBOEK :
1)
INLEIDING : het evangelieverhaal inleiden als volgt. De lezing behandelt
eigenlijk - als je ze met gewone mensenogen bekijkt - een menselijk
drama. Een jong meisje, maagd en verloofd met iemand uit het huis
van David geraakt in verwachting en het kind is niet van haar
verloofde. Via Matteus weten we dat haar rechtschapen verloofde,
Jozef Maria niet in opspraak wilde brengen. Hij overwoog om in stilte
van haar te scheiden. Een engel brengt hem in een droom tot andere
gedachten en Jozef volgt deze inzichten en neemt Maria tot vrouw.
Voor allebei is dit voorval niet eenvoudig. Maria en Jozef worstelen
apart met wat hen overkomt en beiden hebben contact met een engel
die hen spreekt over de Heilige Geest. Maria spreekt de evangeliewoorden:
"Zie de Dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord."
En van Jozef schrijft Matteus dat hij deed zoals de engel hem bevolen
had. Ze interpreteren dat wat hen overkomt als komende van God en
willen in wat hen overkomt de Heer dienen.
2)
EVANGELIE. We lezen het verhaal ``Maria en de engel’’, p.104-105, en
``de boodschap van de engel aan Jozef’’, p. 108 (eerste 11 lijnen)
uit Averbodes Jeugdbijbel. Er is een God die zegt : weest
niet bevreesd in wat u overkomt. Ik wil de ruimte van je hart innemen.
Het volstaat om zoals Maria te zeggen: "mij geschiede naar
uw woord" of zoals Jozef in gedrag de inzichten te volgen die
van God komen.
3)
GETUIGENIS. De geschiedenis van Maria en Jozef kan de geschiedenis zijn van
elke christen, ook van mij. Ik vertel hoe ik op mijn 20ste
op zoektocht was naar God en hoe ik naar Taizé trok en daar God
ontdekte, een God die me bemint en een plaats kreeg in mijn leven.
Maar ook op duistere momenten in het leven is God aanwezig. Ik vertel
over eigen Godservaring na de dood van mijn zoontje Adriaan (verhaal
sluit aan bij de getuigenissen over de Burundezen die Herman Wouters
geeft als voorganger ).
4) UITWISSELING. De
kinderen gaan in 4 groepjes samenzitten: elk rond 1 flap met foto-
en leesmateriaal (genomen uit Huppelhoek van 14 december 2006, een artikel van pater Damiaan,
de grootste Belg, en levend voorbeeld van een gelovige christen)
en ze vertellen aan elkaar hoe zij God ervaren in hun leven (hoe
zij een beetje Maria of Jozef zijn) en/of geven voorbeelden van
gelovige mensen, de Maria’s en Jozeffen om ons heen, die in geloof
energie putten, bv. pater Damiaan.
5) ACTIVITEIT.
Via woorden, tekeningen, zinsneden,… schrijven
ze hun verhaal op de flap. Tenslotte wisselen we van gedachten door
de groepjes te laten vertellen aan elkaar.
6) OFFERANDE. De 4 flappen worden aan het altaar aangebracht.
7) COMMUNIE . Kinderen die het willen lezen voor wat ze hebben opgeschreven.
8)
REKWISIETEN
15 bladen, stiften, schaar, stylo’s,
kleine wasspelden, 4 flappen.
9)
BRONNEN. Averbode’s Jeugdbijbel
|