------
 
Welkom
------
Liturgie
------
Vorming
------
Historiek
------
Archief
------
Kalender
------




18 december 2005 : 4de zondag van de Advent

Boodschap van de engel aan Maria 

Sabine Van Huffel

Thema van de kindernevendienst : eerst geloven en dan zien

SAMENVATTING :

We lezen het verhaal van de Boodschap van de engel aan Maria en de boodschap van de engel aan Jozef uit de kinderbijbel. Centraal hier staan het geloof van Maria en Jozef. Ze interpreteren dat wat hen overkomt als komende van God en willen in wat hen overkomt de Heer dienen. Is dat niet de levensopdracht van elke christen?  Na een kort getuigenis hoe ik God ontmoet heb in Taizé en nadien toen mijn zoontje Adriaan stierf, laten we de kinderen in 4 groepjes plaatsnemen rond een flap met wat foto- en leesmateriaal op (genomen uit Huppelhoek van 14 december 2006, een artikel van pater Damiaan, de grootste Belg, en levend voorbeeld van een gelovige christen) waar ze onder elkaar uitwisselen hoe zij God ontmoeten in hun leven en/of welke voorbeelden ze kennen van gelovige mensen rond hen heen die net als Maria God willen zien in hun leven en God in en door alles vinden. Via woorden, tekeningen, zinsneden,… schrijven ze hun verhaal op de flap. Tenslotte wisselen we van gedachten door de groepjes te laten vertellen aan elkaar.

DRAAIBOEK : 

1)       INLEIDING : het evangelieverhaal inleiden als volgt. De lezing behandelt eigenlijk - als je ze met gewone mensenogen bekijkt - een menselijk drama. Een jong meisje, maagd en verloofd met iemand uit het huis van David  geraakt in verwachting en het kind is niet van haar verloofde. Via Matteus weten we dat haar rechtschapen verloofde, Jozef Maria niet in opspraak wilde brengen. Hij overwoog om in stilte van haar te scheiden. Een engel brengt hem in een droom tot andere gedachten en Jozef volgt deze inzichten en neemt Maria tot vrouw. Voor allebei is dit voorval niet eenvoudig. Maria en Jozef worstelen apart met wat hen overkomt en beiden hebben contact met een engel die hen spreekt over de Heilige Geest. Maria spreekt de evangeliewoorden: "Zie de Dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord." En van Jozef schrijft Matteus dat hij deed zoals de engel hem bevolen had. Ze interpreteren dat wat hen overkomt als komende van God en willen in wat hen overkomt de Heer dienen.

2)       EVANGELIE.   We lezen het verhaal ``Maria en de engel’’, p.104-105, en ``de boodschap van de engel aan Jozef’’, p. 108 (eerste 11 lijnen) uit Averbodes Jeugdbijbel. Er is een God die zegt : weest niet bevreesd in wat u overkomt. Ik wil de ruimte van je hart innemen. Het volstaat om zoals Maria te zeggen: "mij geschiede naar uw woord" of zoals Jozef in gedrag de inzichten te volgen die van God komen.

3)       GETUIGENIS. De geschiedenis van Maria en Jozef kan de geschiedenis zijn van elke christen, ook van mij. Ik vertel hoe ik op mijn  20ste  op zoektocht was naar God en hoe ik naar Taizé trok en daar God ontdekte, een God die me bemint en een plaats kreeg in mijn leven. Maar ook op duistere momenten in het leven is God aanwezig. Ik vertel over eigen Godservaring na de dood van mijn zoontje Adriaan (verhaal sluit aan bij de getuigenissen over de Burundezen die Herman Wouters geeft als voorganger ).

4)       UITWISSELING.  De kinderen gaan in 4 groepjes samenzitten: elk rond 1 flap met foto- en leesmateriaal (genomen uit Huppelhoek van 14 december 2006, een artikel van pater Damiaan, de grootste Belg, en levend voorbeeld van een gelovige christen) en ze vertellen aan elkaar hoe zij God ervaren in hun leven (hoe zij een beetje Maria of Jozef zijn) en/of geven voorbeelden van gelovige mensen, de Maria’s en Jozeffen om ons heen, die in geloof energie putten, bv. pater Damiaan.

5)       ACTIVITEIT.  Via woorden, tekeningen, zinsneden,… schrijven ze hun verhaal op de flap. Tenslotte wisselen we van gedachten door de groepjes te laten vertellen aan elkaar.

6)       OFFERANDE. De 4 flappen worden aan het altaar aangebracht.

7)       COMMUNIE . Kinderen die het willen lezen voor wat ze hebben opgeschreven.

8)       REKWISIETEN
15 bladen, stiften, schaar, stylo’s, kleine wasspelden, 4 flappen.

9)       BRONNEN. Averbode’s Jeugdbijbel

 

 

------