------
 
Welkom
------
Liturgie
------
Vorming
------
Historiek
------
Archief
------
Kalender
------




29 mei 2005 : 9de zondag door het jaar

Thema van de nevendienst : Tijd voor …

Sabine Van Huffel

SAMENVATTING :

We trekken vandaag in de natuur (het is heel mooi weer!) en luisteren naar de stilte. We laten de stilte tot ons spreken en schrijven op wat ons verwondert, blij maakt. Wat betekent ``ik leef’’ voor ieder van ons? Ontdek het vandaag!

KRUISTEKEN :

VERWELKOMING :
De bedoeling van de dienst uitleggen aan de kinderen en erop wijzen dat ze stil moeten zijn!

 EVANGELIE:
 
We lezen de tekst ``Tijd voor …’’ (kinderversie van Mt 6, 24-34, zie ook Lc 12, 22-31) 
en denken na over  de boodschap die Jezus ons wil geven.
``Maak je niet teveel zorgen:  wat je aantrekt, eet, … is belangrijk maar niet het belangrijkste en dat vergeten vooral de grote mensen. Ze zijn zo overmand door zorgen dat ze vergeten dat er nog belangrijker dingen, waarden, … zijn in het leven.
Denk maar hoeveel kopzorgen jullie papa en mama hebben, zoveel dat ze vergeten te genieten van jullie, hun vrienden, FF, …
En Jezus zegt: ``Kijk naar de kinderen die onbezorgd zijn en genieten van het leven , de natuur, hun vriendjes, …’’ We gaan de mensen in de kapel eens leren hoe ze kunnen genieten en minder zorgen hebben, hoe ze hun zorgen kunnen relativeren en vertrouwen op God …

TUIN. De kinderen gaan in de tuin en moeten stil zijn, niet spreken en opschrijven wat hen verwondert, blij maakt, waarvan ze genieten. Die woorden schrijven ze op hun blad papier. Enkele voorbeelden staan reeds op het blad maar op de achterkant kunnen ze hun eigen gedachten schrijven in woorden of zinnen.

UITWISSELING. Kinderen wisselen uit, ze vertellen aan elkaar wat ze opschreven en waarom!

ACTIVITEIT. We maken iets origineel van het blad met woorden op: bv. een waaier, een vliegertje,… iets dat de natuur symboliseert. Kinderen mogen hun blad kleuren indien tijd over. Bij de offerande brengen we de blaadjes binnen en hangen die aan het altaar of leggen die voor het altaar.

COMMUNIE . Kinderen die het willen, lezen voor wat hen blij maakt en vertellen waarom! (ze willen een lesje geven aan de volwassenen op FF). Hieronder volgen enkele tekstjes van de kinderen.

REKWISIETEN
15 bladen, stiften, schaar, stylo’s, kleine wasspelden.

BRONNEN. Tekst kinderbijbel

Enkele teksten, door de kinderen gemaakt tijdens de stilte in de natuur:

Ik hoor de vogels die fluiten omdat God voor hen zorgt.
En ik hoor het ruisen van de vijver.
Ik zie de bloemen, 
zelfs de altijd prikkende brandnetels brengen nu vreugde.
Allemaal komt dat door God,
Dag God.  (Vincent, 3de leerjaar)

Ik hoor de ganzen die kwaken,
Het ruisen van de ``wint’’,
Het water van het ``fontijntje’’,
Het fluiten van de vogels in de ``lugt’’ (Esther, 2de leerjaar)

------